Regulamin
oceny zachowania I Wewnątrzszkolny system
oceniania I Standardy egzaminacyjne
Wychowanie do życia w rodzinie I Ślubowanie
klas pierwszych I Wyjazd na "Zieloną
Szkołę"
Wewnątrzszkolny system oceniania
obowiązujący
w Zespole Szkół Szkoła Podstawowa im. M. Kopernika
i Gimnazjum nr 1 w Piaskach
I. Postanowienia wstępne
§ 1
Zasady oceniania określone w niniejszym dokumencie dotyczą uczniów klas I-VI szkoły
podstawowej i klas I-III gimnazjum.
§ 2
Zasady oceniania opracowane zostały na Podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji
Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz
przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
II. Ocenianie wewnątrzszkolne
§ 3
1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia
2) zachowanie ucznia
§ 4
1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na
celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych
i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego
rozwoju
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom
informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz
specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod
pracy dydaktyczno - wychowawczej.
§ 5
1. Nauczyciele na początku
każdego roku szkolnego informują o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych
zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej
oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych.
2. Nauczyciele informują:
1) uczniów- w pierwszym tygodniu nauki podczas zajęć edukacyjnych
2) rodziców (prawnych opiekunów)- podczas zebrania, poprzez
udostępnienie wymagań na szkolnej stronie internetowej i w
bibliotece szkolnej do 30 września. Termin ten
stanowi datę końcową, do której rodzice zobowiązani są zapoznać się z ww.
wymaganiami. (w roku wejścia w życie
rozporządzenia, o którym mowa w § 2 - do 30 października)
1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje ustnie uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:§ 6
§ 7 1.Nauczyciel oceny bieżące, spostrzeżenia i informacje o uczniach gromadzi w dzienniku lekcyjnym, dzienniczku ucznia lub klasowym zeszycie uwag.
stopień celujący - 6
2.Dopuszcza się stosowanie przy ocenach bieżących i śródrocznych znaku plus za wyjątkiem oceny celującej i niedostatecznej.
§ 12
Podczas zajęć religii (etyki) nauczyciele stosują skalę stopniową określoną w § 11 ust.1.
§ 13
1. Ogólne kryteria ustalania
stopni bieżących i klasyfikacyjnych:
1) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
* posiada umiejętności i wiedzę znacznie
wykraczającą poza wymagany programem zakres materiału
* potrafi samodzielnie korzystać z różnych
źródeł informacji,
* wychodzi z samodzielnymi propozycjami
rozwiązywania konkretnych problemów,
* umie powiązać wiedzę z różnych przedmiotów i zastosować ją w
praktyce,
* uczestniczy i odnosi sukcesy w konkursach
przedmiotowych
2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje
uczeń, który:
* w pełni opanował wiedzę i umiejętności
przewidziane w programie nauczania
* potrafi sprawnie wykorzystywać je w
rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych
* umie posługiwać się wskazanymi przez
nauczyciela źródłami informacji,
* wykazuje aktywność w czasie lekcji,
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
* opanował wiedzę i umiejętności na
poziomie przekraczającym wymagania określone w Podstawie programowej,
* poprawnie stosuje w praktyce zdobyte
wiadomości,
* samodzielne rozwiązuje typowe zadania
teoretyczne i praktyczne, a zadania trudniejsze wykonuje z pomocą nauczyciela,
* potrafi korzystać z poznanych na lekcjach
źródeł informacji,
* aktywnie uczestniczy w lekcji.
4) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
* opanował wiedzę i umiejętności na
poziomie wymagań zawartych w Podstawie programowej,
* potrafi pod kierunkiem nauczyciela korzystać
z podstawowych źródeł informacji,
* wykonuje samodzielnie typowe zadania
praktyczne i teoretyczne o niewielkim stopniu trudności, a zadania trudniejsze –
z pomocą nauczyciela
5) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
* ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności
na poziomie wymagań zawartych w Podstawie programowej, ale nie
przekreślają one
możliwości uzupełnienia ich w toku dalszej nauki,
* rozwiązuje przy pomocy nauczyciela zadania
praktyczne i teoretyczne o niewielkim stopniu trudności.
6) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
* wykazuje w opanowaniu wiedzy i umiejętności
braki tak duże, że uniemożliwiają one dalsze zdobywanie wiedzy z danego
przedmiotu i nie rokuje on
usunięcia ich nawet z pomocą nauczyciela,
* nawet przy pomocy nauczyciela nie jest on w
stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności
* nie potrafi (nawet z pomocą nauczyciela )
posługiwać się podstawowymi, znanymi z lekcji źródłami informacji
§ 14
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 15
1. Nauczyciel jest obowiązany (na
podstawie opinii poradni)do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się,
uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2.W zależności od rodzaju dysfunkcji dostosowanie wymagań edukacyjnych będzie
dotyczyło albo formy sprawdzania wiedzy, albo treści, albo formy i treści
jednocześnie. Dostosowanie wymagań odnosi się:
1) w przypadku dysleksji- na przykład do nie odpytywania ucznia z głośnego czytania na forum klasy oraz uwzględnienia prawa ucznia do zapoznania się z treścią obszerniejszej lektury poprzez wysłuchanie tekstu lektury nagranego na taśmę magnetofonową lub video.
2) w przypadku dysortografii – na przykład do oceniania odrębnie merytorycznej strony pracy i odrębnie poprawności pisowni(przy czym ocena za poprawność ortograficzną nie jest wpisywana do dziennika), przygotowywania sprawdzianów polegających na uzasadnianiu pisowni wyrazów w odwołaniu się do znajomości zasad ortograficznych
3) w przypadku dysgrafii – na przykład do umożliwienia niekonwencjonalnych sposobów zapisywania np. praca napisana na komputerze, drukowanymi literami lub odczytana przez ucznia.
4) w przypadku dyskalkuli – na przykład do wystawiania oceny pozytywnej za tok rozumowania oraz nieuwzględniania popełnionych w obliczeniach błędów ( przy zachowaniu prawidłowego toku rozumowania).
5) w przypadku sprawności intelektualnej niższej od przeciętnej – na przykład do przerabiania niewielkich partii materiału i o mniejszym stopniu trudności, pozostawienia uczniowi więcej czasu na jego utrwalenie, podania poleceń w prostszej formie, unikania trudnych czy bardzo abstrakcyjnych pojęć, częstszego odwoływania się do konkretu, unikania pytań problemowych, przekrojowych, wolniejszego tempa pracy, szerokiego stosowania zasady poglądowości, zadawania mniej obszernych prac domowych.
3.Określając szczegółowe
działania podejmowane wobec poszczególnych uczniów w zakresie dostosowania wymagań,
nauczyciel może korzystać z konsultacji z psychologiem i pedagogiem szkolnym.
4. Jeżeli nauczyciel dostosuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia pod
względem formy lub formy i treści, to ocenia ucznia według kryteriów
ogólnodostępnych, uwzględniając także jego wkład pracy.
§16
1. Nauczyciel jest obowiązany
dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych
i edukacyjnych ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania.
2. Dostosowanie wymagań polega na:
§ 17 1. Przewiduje się następujące źródła informacji, prowadzące do ustalenia oceny bieżącej:1) zamieszczaniu w aneksie wybranego przez siebie programu edukacyjnego uwag do jego realizacji uwzględniających możliwości ucznia
2) przygotowywaniu dla ucznia materiałów edukacyjnych pochodzących z różnych źródeł
3) przygotowywaniu oddzielnej wersji sprawdzianów.
Stopień ze sprawdzianu | Procent maksymalnej liczby punktów |
celujący | od 106 |
bardzo dobry plus | 101-105 |
bardzo dobry | 91-100 |
dobry plus | 85-90 |
dobry | 71-84 |
dostateczny plus | 65-70 |
dostateczny | 50-64 |
dopuszczający plus | 45-49 |
dopuszczający | 35-44 |
niedostateczny | 0-34 |
III. Klasyfikacja śródroczna i roczna
§ 25
1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu:
§ 26 Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się jeden raz w ciągu roku szkolnego- w styczniu. Dokładną datę zakończenia śródrocznego postępowania klasyfikacyjnego ustala Rada Pedagogiczna na swoim pierwszym posiedzeniu w danym roku szkolnym. § 27 1.Po klasyfikacyjnej śródrocznej Radzie Pedagogicznej wychowawca informuje uczniów o otrzymanych ocenach z zajęć edukacyjnych oraz ocenie zachowania. Wychowawca powiadamia rodziców o uzyskanych przez uczniów ocenach śródrocznych podczas zebrań organizowanych po posiedzeniu Rady Pedagogicznej.1) w klasach I-III szkoły podstawowej - jednej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, które mają formę oceny opisowej.
2) od klasy IV wzwyż - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych według skali określonej w § 11 ust.1 i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania zgodnej ze skalą podaną w § 22.
3) dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w formie ocen opisowych
1) w klasach I-III szkoły podstawowej jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, które mają formę oceny opisowej.
IV. Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania
§ 31
1. Uczeń, w uzasadnionych przypadkach, może otrzymać z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych wyższą od przewidywanej ocenę, jeśli:
1) zgłosi nauczycielowi prowadzącemu dane zajęcia (w okresie nie dłuższym niż tydzień od otrzymania informacji o przewidywanej ocenie rocznej) chęć poprawy tej oceny
2) wykona określone przez nauczyciela zadania niezbędne do otrzymania wyższej oceny w terminie wyznaczonym przez nauczyciela nie później niż do terminu klasyfikacji rocznej
2. Procedura określona w ust.1
może mieć formę pisemnego kontraktu pomiędzy nauczycielem a uczniem.
3.Niedotrzymanie przez ucznia warunków określonych w ust. 1 i 2 powoduje ustalenie oceny
rocznej takiej jak przewidywana.
§ 32
1. Wychowawca na miesiąc przed
klasyfikacyjnym posiedzeniem RP przeprowadza -zgodnie z Punktowym systemem oceniania
zachowania- bilans punktów uzyskanych przez ucznia. Określa też, jakiego typu
zachowania negatywne powinien uczeń wyeliminować, a jakie pozytywne podejmować.
2. Uczeń, w uzasadnionych przypadkach, może otrzymać z zachowania wyższą niż
przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną, jeśli :
1) zgłosi wychowawcy (w ciągu trzech dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie rocznej) chęć poprawy tej oceny
2) zobowiąże się pisemnie do poprawy zachowania poprzez wyeliminowanie wszelkich zachowań negatywnych ( nie uzyska żadnych punktów ujemnych); równocześnie zobowiąże się do wykonania konkretnych działań, za które uzyska taką liczbę punktów dodatnich, która pozwoli uzyskać ocenę wyższą niż przewidywana.
3. Ust. 2 nie dotyczy ucznia, który od momentu klasyfikacji śródrocznej uzyskał więcej niż 50 punktów ujemnych.
§ 33
Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.
§ 34
1. Śródroczne i roczne oceny
klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący
poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne.
2. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na
promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
§ 35
1. Ustalona przez nauczyciela
roczna ocena klasyfikacyjna jest ostateczna z zastrzeżeniem § 55 .
2. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 52
ust. 1 i 2 oraz § 55.
§ 36
1. Śródroczną i roczną
ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu
opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia i zsumowaniu punktów
otrzymanych przez ucznia zgodnie z Punktowym systemem oceniania zachowania.
2. Ustalona przez wychowawcę roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z
zastrzeżeniem § 55.
V. Egzamin klasyfiakcyjny
§ 37
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
§ 38
1. Egzamin klasyfikacyjny może zdawać:
1) uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności
2) uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności dopiero po
uzyskaniu zgody rady pedagogicznej
na swój wniosek lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów)
3) uczeń realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok
nauki
4) uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
§ 39
1. Egzamin klasyfikacyjny
przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w § 36 ust. 4 nie obejmuje obowiązkowych
zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz
dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Uczniowi, o którym mowa w § 36 ust. 4 , zdającemu egzamin klasyfikacyjny
nie ustala się oceny zachowania.
§ 40
1. Egzamin klasyfikacyjny
przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
2. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii
informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami
(prawnymi opiekunami).
4. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w § 36 ust. 1, 2 i 3,
przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez
dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
5. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w § 36 ust. 4,
przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie
przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą.
W skład komisji wchodzą:
6. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w § 36 ust. 4, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako
przewodniczący komisji;
2) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust.4, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w § 36 ust. 4 - skład komisji
VI. PROMOCJA
§ 43
1. Uczeń klasy I-III szkoły
podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
2. W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu
klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej
przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym
publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi
opiekunami) ucznia.
§ 44
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 54 ust. 2
Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami). § 46 Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem. § 47 1.Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.§45
VII. EGZAMIN POPRAWKOWY
§ 52 1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
VIII. Tryb odwołania od oceny
§ 55
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. Zastrzeżenia muszą być zgłoszone w formie pisemnej w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Jeżeli zastrzeżenia dotyczą rocznej oceny klasyfikacyjnej uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego zgłoszenie musi nastąpić w ciągu 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu. Zgłoszenie zastrzeżenia musi mieć formę pisemną.
§ 56
1. Dyrektor szkoły po uzyskaniu zgłoszenia zastrzeżeń przeprowadza postępowanie wyjaśniające zgodność ustalenia oceny z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalenia
2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia -powołuje komisję, która:
3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji
IX. Sprawdzian przeprowadzany w VI klasie szkoły podstawowej i egzamin przeprowadzany w III klasie gimnazjum
§ 58
1. W klasie VI szkoły podstawowej
jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych
w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu
w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
2. W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin, obejmujący:
1) w części pierwszej - wiadomości i umiejętności z zakresu
przedmiotów humanistycznych;
2) w części drugiej - wiadomości i umiejętności z zakresu
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
ustalone w standardach wymagań
będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum.
§ 59
Sprawdzian i egzamin gimnazjalny w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
§ 60
1. Uczniowie ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb
psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo
niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni
specjalistycznej.
2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego
nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może
nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana przez poradnię
psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż
do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub
egzamin gimnazjalny, z tym że:
1) w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu - nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej;
2) w przypadku uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego - nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.
4. Opinię, o której mowa
w ust. 1, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły,
w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest
przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny.
5. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie
zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu
gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
6.Uczeń, który jest chory, w czasie trwania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego
może korzystać ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę.
7. Za dostosowanie warunków
i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów,
o których mowa w ust. 1 i 5, odpowiada przewodniczący szkolnego
zespołu egzaminacyjnego.
§ 61
1. Uczniowie z upośledzeniem
umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu i
egzaminu gimnazjalnego.
2. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną
niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być
zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do
sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów),
zaopiniowany przez dyrektora szkoły.
§ 62
1. Laureaci i finaliści
olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu
wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów
objętych sprawdzianem lub egzaminem gimnazjalnym, są zwolnieni odpowiednio ze
sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, na podstawie zaświadczenia
stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie
przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
2. Zwolnienie ze sprawdzianu lub z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne
z uzyskaniem ze sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego
najwyższego wyniku.
§ 63
1. Za organizację i przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły. Szczegółowe obowiązki przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego określa rozporządzenie, o którym mowa w § 2
§ 64
1. Sprawdzian trwa 60 minut,
z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzana innego dnia i trwa 120
minut, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Dla uczniów, o których mowa w § 60 ust. 1, czas trwania sprawdzianu lub
egzaminu gimnazjalnego może być przedłużony, nie więcej jednak niż o:
§ 65 W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego sprawdzian lub egzamin gimnazjalny. Informację o unieważnieniu pracy ucznia i przerwaniu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego zamieszcza się w protokole. § 66 1. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów, a za każdą część egzaminu gimnazjalnego - po 50 punktów.1) 30 minut - w przypadku sprawdzianu;
2) 60 minut - każda część egzaminu gimnazjalnego.
Szczegółowy przebieg sprawdzianu i egzaminu określa rozporządzenia, o którym mowa w § 2.
zał.nr 1 Punktowy system oceniania zachowania I. Tryb przyznawania punktów 1.Na początku roku szkolnego oraz po klasyfikacji śródrocznej uczeń otrzymuje kredyt w wysokości 100 punktów.1.Praca na rzecz klasy( w zależności od
wkładu pracy)
każdorazowo 0-10 pkt.
8.Udział w szkolnych, międzyszkolnych,
pozaszkolnych konkursach wiedzy i umiejętności:
każdorazowo 5-15 pkt.
-udział w etapie gminnym 10 pkt
7.Okazywanie braku szacunku dla innych
uczniów, zaczepianie słowne, niekoleżeńskie zachowanie.
każdorazowo 1-10 p