Regulamin oceny zachowania   I   Wewnątrzszkolny system oceniania   I   Standardy egzaminacyjne
Wychowanie do życia w rodzinie
  I  Ślubowanie klas pierwszych Wyjazd na "Zieloną Szkołę"

 

Wewnątrzszkolny system oceniania
obowiązujący
w Zespole Szkół Szkoła Podstawowa im. M. Kopernika
i Gimnazjum nr 1 w Piaskach

 

I. Postanowienia wstępne

§ 1
Zasady oceniania określone w niniejszym dokumencie dotyczą uczniów klas I-VI szkoły podstawowej i klas I-III gimnazjum.

§ 2
Zasady oceniania opracowane zostały na Podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

II. Ocenianie wewnątrzszkolne

§ 3

1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia
2) zachowanie ucznia

§ 4

1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
    1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie
    2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju
    3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu
    4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz
        specjalnych uzdolnieniach ucznia;
    5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.

§ 5

1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują o:
    1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych
        z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z  realizowanego przez siebie programu nauczania
    2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów
    3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
        edukacyjnych.
2. Nauczyciele informują:
    1) uczniów- w pierwszym tygodniu nauki podczas zajęć edukacyjnych
    2) rodziców (prawnych opiekunów)- podczas zebrania, poprzez udostępnienie wymagań na szkolnej stronie internetowej i w
        bibliotece szkolnej do 30 września. Termin ten stanowi datę końcową, do której rodzice zobowiązani są zapoznać się z ww.
        wymaganiami. (w roku wejścia w życie rozporządzenia, o którym mowa w § 2 - do 30 października)

§ 6

1. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje ustnie uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
1) uczniów – na lekcji wychowawczej
2) rodziców – na zebraniu

§ 7

1.Nauczyciel oceny bieżące, spostrzeżenia i informacje o uczniach gromadzi w dzienniku lekcyjnym, dzienniczku ucznia lub klasowym zeszycie uwag.
2.Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
3.Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana:
    1) uczniowi -w czasie lekcji
    2) na pisemny wniosek rodzica- każdorazowo do wglądu
    3) w pozostałych przypadkach rodzicom - w czasie wywiadówek, dni otwartych lub po ustaleniu z nauczycielem innego terminu.
4. W klasach I-III szkoły podstawowej sprawdzone prace uczeń zanosi rodzicom do podpisu i zwraca nauczycielowi, który przechowuje je w Teczce ucznia.
5. Nauczyciel przechowuje prace pisemne do dnia 31 sierpnia danego roku szkolnego.

§ 8

Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.

§ 9

1.Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć z wychowania fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
2.Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie następuje na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej Zwolnienie może dotyczyć części lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły.
3.Dyrektor szkoły zwalnia z nauki drugiego języka obcego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania na podstawie tego orzeczenia.
4.Uczeń zwolniony z zajęć informatyki lub technologii informacyjnej oraz z nauki drugiego języka obcego przebywa w czasie tych zajęć w świetlicy szkolnej. Uczeń zwolniony z zajęć wychowania fizycznego przybywa ze swoją klasą, grupą nie biorąc udziału w ćwiczeniach.

§ 10

1. W klasach I-III szkoły podstawowej w ocenie bieżącej stosuje się oznaczenia:
    A. potrafisz
    B. na ogół potrafisz, ale popełniasz błędy
    C. staraj się bardziej, bo nie potrafisz
2. Oznaczenia te wzbogacone są o znaki plus i minus.
3. Nauczyciel stosuje również ustne i pisemne określenia typu: poćwicz, popraw, spróbuj, wspaniale, masz szansę by..., stać cię itp.

§  11

1. Począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne, ustala się według następującej skali:

stopień celujący          - 6
stopień bardzo dobry - 5
stopień dobry         - 4
stopień dostateczny - 3
stopień dopuszczający - 2
stopień niedostateczny - 1

2.Dopuszcza się stosowanie przy ocenach bieżących i śródrocznych znaku plus za wyjątkiem oceny celującej i niedostatecznej.

§ 12

Podczas zajęć religii (etyki) nauczyciele stosują skalę stopniową określoną w § 11 ust.1.

§ 13

1. Ogólne kryteria ustalania stopni bieżących i klasyfikacyjnych:
1) ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
        * posiada umiejętności i wiedzę znacznie wykraczającą poza wymagany programem zakres materiału
        * potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,
        * wychodzi z samodzielnymi propozycjami rozwiązywania konkretnych problemów,
        * umie powiązać wiedzę z różnych przedmiotów i zastosować ją w praktyce,
        * uczestniczy i odnosi sukcesy w konkursach przedmiotowych

2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
        * w pełni opanował wiedzę i umiejętności przewidziane w programie nauczania
        * potrafi sprawnie wykorzystywać je w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych
        * umie posługiwać się wskazanymi przez nauczyciela źródłami informacji,
        * wykazuje aktywność w czasie lekcji,
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
        * opanował wiedzę i umiejętności na poziomie przekraczającym wymagania określone w Podstawie programowej,
        * poprawnie stosuje w praktyce zdobyte wiadomości,
        * samodzielne rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne, a zadania trudniejsze wykonuje z pomocą nauczyciela,
        * potrafi korzystać z poznanych na lekcjach źródeł informacji,
        * aktywnie uczestniczy w lekcji.
4) ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
        * opanował wiedzę i umiejętności na poziomie wymagań zawartych w Podstawie programowej,
        * potrafi pod kierunkiem nauczyciela korzystać z podstawowych źródeł informacji,
        * wykonuje samodzielnie typowe zadania praktyczne i teoretyczne o niewielkim stopniu trudności, a zadania trudniejsze –
           z pomocą nauczyciela
5) ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
        * ma braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności na poziomie wymagań zawartych w Podstawie programowej, ale nie      
           przekreślają one możliwości uzupełnienia ich w toku dalszej nauki,
        * rozwiązuje przy pomocy nauczyciela zadania praktyczne i teoretyczne o niewielkim stopniu trudności.
6) ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
        * wykazuje w opanowaniu wiedzy i umiejętności braki tak duże, że uniemożliwiają one dalsze zdobywanie wiedzy z danego
           przedmiotu i nie rokuje on usunięcia ich nawet z pomocą nauczyciela,
        * nawet przy pomocy nauczyciela nie jest on w stanie rozwiązać zadań o elementarnym stopniu trudności
        * nie potrafi (nawet z pomocą nauczyciela ) posługiwać się podstawowymi, znanymi z lekcji źródłami informacji

§ 14

Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

§ 15

1. Nauczyciel jest obowiązany (na podstawie opinii poradni)do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
2.W zależności od rodzaju dysfunkcji dostosowanie wymagań edukacyjnych będzie dotyczyło albo formy sprawdzania wiedzy, albo treści, albo formy i treści jednocześnie. Dostosowanie wymagań odnosi się:

1) w przypadku dysleksji- na przykład do nie odpytywania ucznia z głośnego czytania na forum klasy oraz uwzględnienia prawa ucznia do zapoznania się z treścią obszerniejszej lektury poprzez wysłuchanie tekstu lektury nagranego na taśmę magnetofonową lub video.
2) w przypadku dysortografii – na przykład do oceniania odrębnie merytorycznej strony pracy i odrębnie poprawności pisowni(przy czym ocena za poprawność ortograficzną nie jest wpisywana do dziennika), przygotowywania sprawdzianów polegających na uzasadnianiu pisowni wyrazów w odwołaniu się do znajomości zasad ortograficznych
3) w przypadku dysgrafii – na przykład do umożliwienia niekonwencjonalnych sposobów zapisywania np. praca napisana na komputerze, drukowanymi literami lub odczytana przez ucznia.
4) w przypadku dyskalkuli – na przykład do wystawiania oceny pozytywnej za tok rozumowania oraz nieuwzględniania popełnionych w obliczeniach błędów ( przy zachowaniu prawidłowego toku rozumowania).
5) w przypadku sprawności intelektualnej niższej od przeciętnej – na przykład do przerabiania niewielkich partii materiału i o mniejszym stopniu trudności, pozostawienia uczniowi więcej czasu na jego utrwalenie, podania poleceń w prostszej formie, unikania trudnych czy bardzo abstrakcyjnych pojęć, częstszego odwoływania się do konkretu, unikania pytań problemowych, przekrojowych, wolniejszego tempa pracy, szerokiego stosowania zasady poglądowości, zadawania mniej obszernych prac domowych.

3.Określając szczegółowe działania podejmowane wobec poszczególnych uczniów w zakresie dostosowania wymagań, nauczyciel może korzystać z konsultacji z psychologiem i pedagogiem szkolnym.
4. Jeżeli nauczyciel dostosuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia pod względem formy lub formy i treści, to ocenia ucznia według kryteriów ogólnodostępnych, uwzględniając także jego wkład pracy.

§16

1. Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania.
2. Dostosowanie wymagań polega na:

1) zamieszczaniu w aneksie wybranego przez siebie programu edukacyjnego uwag do jego realizacji uwzględniających możliwości ucznia
2) przygotowywaniu dla ucznia materiałów edukacyjnych pochodzących z różnych źródeł
3) przygotowywaniu oddzielnej wersji sprawdzianów.

§ 17

1. Przewiduje się następujące źródła informacji, prowadzące do ustalenia oceny bieżącej:
1) odpytywanie ustne
2) sprawdziany pisemne
3) prace domowe
4) projekty edukacyjne i prace wykonywane przez uczniów
5) ocena aktywności ucznia podczas zajęć
6) działalność pozalekcyjna ucznia
7) praca w grupie

§ 18

1. Zasady przeprowadzania sprawdzianów.
    1) Klasa może mieć w ciągu tygodnia maksymalnie trzy pisemne prace kontrolne (jedną w ciągu dnia)
    2) Informację o terminie planowanej pisemnej pracy kontrolnej nauczyciel podaje uczniom z przynajmniej tygodniowym
        wyprzedzeniem i wpisuje ją ołówkiem do dziennika lekcyjnego. Uczeń ma prawo znać zakres materiału przewidzianego do
        kontroli.
    3) Nauczyciel podczas każdego sprawdzianu podaje uczniom punktację, przewidzianą za poszczególne zadania oraz liczbę
        punktów wymaganą do otrzymania określonej oceny.
    4) Nauczyciel poprawiający sprawdzian pisemny ma obowiązek uwzględnić poniższe zasady ustalania ocen (tabela 1)

Tabela 1

Stopień ze sprawdzianu

Procent maksymalnej liczby punktów

celujący

od 106

bardzo dobry plus

101-105

bardzo dobry

91-100

dobry plus

85-90

dobry

71-84

dostateczny plus

65-70

dostateczny

50-64

dopuszczający plus

45-49

dopuszczający

35-44

niedostateczny

0-34

    5) Każdy sprawdzian powinien zawierać zadanie (polecenie) wykraczające poza podstawy programowe, oceniane na stopień
        celujący.
    6) Termin zwrotu ocenionych testów i kartkówek nie może być dłuższy niż jeden tydzień, sprawdzianów- dwa tygodnie.
    7) Uczeń ma prawo jeden raz poprawiać sprawdzian pisemny. Termin i formę poprawy wyznacza nauczyciel przedmiotu.
    8) Sposoby poprawiania ocen uzyskanych z pozostałych form sprawdzania wiedzy zawierają Przedmiotowe systemy oceniania
        opracowane przez nauczycieli przedmiotów.

§ 19

1. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
    1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia
    2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej
    3) dbałość o honor i tradycje szkoły
    4) dbałość o piękno mowy ojczystej
    5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób
    6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
    7) okazywanie szacunku innym osobom

§ 20

Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania ucznia klas I-III szkoły podstawowej jest oceną opisową.

§ 21

Bieżąca ocena zachowania uczniów od klasy IV opiera się o system punktowy. Tryb przyznawania punktów zawarty jest w Punktowym systemie oceniania zachowania (zał.1).

§ 22

1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, ustala się według następującej skali:
    1) wzorowe
    2) bardzo dobre
    3) dobre
    4) poprawne
    5) nieodpowiednie
    6) naganne

§ 23

1. Ustala się następujące przedziały punktowe dla poszczególnych ocen:
1) wzorowe 200 punktów i więcej
2) bardzo dobre 150- 199
3) dobre100- 149
4) poprawne 51- 99
5) nieodpowiednie 49- 0
6) naganneponiżej 0 punktów

§ 24

Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych oraz promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

 

III. Klasyfikacja śródroczna i roczna

§ 25

1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia oraz ustaleniu:

1) w klasach I-III szkoły podstawowej - jednej śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, które mają formę oceny opisowej.
2) od klasy IV wzwyż - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych według skali określonej w § 11 ust.1 i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania zgodnej ze skalą podaną w § 22.
3) dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w formie ocen opisowych

§ 26

Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się jeden raz w ciągu roku szkolnego- w styczniu. Dokładną datę zakończenia śródrocznego postępowania klasyfikacyjnego ustala Rada Pedagogiczna na swoim pierwszym posiedzeniu w danym roku szkolnym.

§ 27

1.Po klasyfikacyjnej śródrocznej Radzie Pedagogicznej wychowawca informuje uczniów o otrzymanych ocenach z zajęć edukacyjnych oraz ocenie zachowania. Wychowawca powiadamia rodziców o uzyskanych przez uczniów ocenach śródrocznych podczas zebrań organizowanych po posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
2.W klasach I-III szkoły podstawowej nauczyciel sporządza pisemnie ocenę opisową, której kopię przechowuje w dzienniku lekcyjnym.

§ 28

1. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
2. Uczeń, którego poziom osiągnięć edukacyjnych jest niezadowalający, może brać udział w różnorodnych zajęciach: zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych, indywidualnych konsultacjach z nauczycielem przedmiotu, zajęciach świetlicowych, pomocy koleżeńskiej.
3. O możliwych formach pomocy wychowawca informuje rodziców.
4. O fakcie korzystania przez ucznia z wybranych form pomocy oraz jej efektach wychowawca na bieżąco informuje dyrektora szkoły.

§ 29

1.Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu:

1) w klasach I-III szkoły podstawowej jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, które mają formę oceny opisowej.
2) od klasy IV wzwyż- rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych według skali podanej w § 11 ust.1 i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali podanej w § 22.
3) dla ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym- jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i  rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w formie opisowej.

§ 30

1. Miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawca klasy są obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
2. Nauczyciele wpisują przewidywaną ocenę do dziennika w kolumnie sąsiadującej z rubryką ocena roczna.
3. Ucznia informują nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych i wychowawca.
4. Za poinformowanie rodziców odpowiedzialność ponosi wychowawca. Informację przekazuje w formie pisemnej podczas zebrania. W przypadku nieobecności rodzica informację przekazuje się listownie za potwierdzeniem odbioru.

IV. Warunki i tryb uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania

§ 31

1. Uczeń, w uzasadnionych przypadkach, może otrzymać z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych wyższą od przewidywanej ocenę, jeśli:

1) zgłosi nauczycielowi prowadzącemu dane zajęcia (w okresie nie dłuższym niż tydzień od otrzymania informacji o przewidywanej ocenie rocznej) chęć poprawy tej oceny
2) wykona określone przez nauczyciela zadania niezbędne do otrzymania wyższej oceny w terminie wyznaczonym przez nauczyciela nie później niż do terminu klasyfikacji rocznej

2. Procedura określona w ust.1 może mieć formę pisemnego kontraktu pomiędzy nauczycielem a uczniem.
3.Niedotrzymanie przez ucznia warunków określonych w ust. 1 i 2 powoduje ustalenie oceny rocznej takiej jak przewidywana.

§ 32

1. Wychowawca na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem RP przeprowadza -zgodnie z Punktowym systemem oceniania zachowania- bilans punktów uzyskanych przez ucznia. Określa też, jakiego typu zachowania negatywne powinien uczeń wyeliminować, a jakie pozytywne podejmować.
2. Uczeń, w uzasadnionych przypadkach, może otrzymać z zachowania wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną, jeśli :

1) zgłosi wychowawcy (w ciągu trzech dni od uzyskania informacji o przewidywanej ocenie rocznej) chęć poprawy tej oceny
2) zobowiąże się pisemnie do poprawy zachowania poprzez wyeliminowanie wszelkich zachowań negatywnych ( nie uzyska żadnych punktów ujemnych); równocześnie zobowiąże się do wykonania konkretnych działań, za które uzyska taką liczbę punktów dodatnich, która pozwoli uzyskać ocenę wyższą niż przewidywana.

3. Ust. 2 nie dotyczy ucznia, który od momentu klasyfikacji śródrocznej uzyskał więcej niż 50 punktów ujemnych.

§ 33

Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne.

§ 34

1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne.
2. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

§ 35

1. Ustalona przez nauczyciela roczna ocena klasyfikacyjna jest ostateczna z zastrzeżeniem § 55 .
2. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 52 ust. 1 i 2 oraz § 55.

§ 36

1. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia i zsumowaniu punktów otrzymanych przez ucznia zgodnie z Punktowym systemem oceniania zachowania.
2. Ustalona przez wychowawcę roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna z zastrzeżeniem § 55.

V. Egzamin klasyfiakcyjny

§ 37

Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w  szkolnym planie nauczania.

§ 38

1. Egzamin klasyfikacyjny może zdawać:

                    1) uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności
   
                2) uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności dopiero po uzyskaniu zgody rady pedagogicznej
                        na swój wniosek lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów)
                    3) uczeń realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki
                    4) uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.

§ 39

1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w § 36 ust. 4 nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Uczniowi, o którym mowa w § 36 ust. 4 , zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.

§ 40

1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
2. Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
4. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w § 36 ust. 1, 2 i 3, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
5. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w § 36 ust. 4, przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako
przewodniczący komisji;
2) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.

6. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w § 36 ust. 4, oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
7. W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
8. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:

1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust.4, a w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego przeprowadzanego dla ucznia, o którym mowa w § 36 ust. 4 - skład komisji
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego
3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne
4) wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny

9. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

§ 41

1. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena z zajęć edukacyjnych jest ostateczna z zastrzeżeniem ust. 2 i § 55.
2. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena z zajęć edukacyjnych może być zmieniona wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 52 ust. 1 i 2 oraz § 55 .

§ 42

W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "nieklasyfikowany”.

VI. PROMOCJA

§ 43

1. Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
2. W wyjątkowych przypadkach, rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej, na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

§ 44

Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej z zastrzeżeniem § 54 ust. 2

§45

Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

§ 46

Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.

§ 47

1.Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w szkole podstawowej i gimnazjum oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych w gimnazjach otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną.
2.Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.

§ 48

Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w § 44 nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem § 54 ust. 2

§ 49

Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum, jeżeli:
1. w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole danego typu uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej
2. przystąpił odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu o których mowa w § 58 oraz § 61 i 67 ust.3

§ 50

Uczeń kończy szkołę podstawową, gimnazjum z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.

§ 51

O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).

VII. EGZAMIN POPRAWKOWY

§ 52

1. Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
3. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki, technologii informacyjnej, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich
.
5. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:

1) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek komisji.

6. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
        1) skład komisji;
        2) termin egzaminu poprawkowego;
        3) pytania egzaminacyjne;
        4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.

8. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

§ 53

Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

§ 54

1. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę z zastrzeżeniem ust.2
2. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia szkoły podstawowej i gimnazjum, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w  klasie programowo wyższej
3. Roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uzyskana w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna z zastrzeżeniem § 55 z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna

VIII. Tryb odwołania od oceny

§ 55

1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.

2. Zastrzeżenia muszą być zgłoszone w formie pisemnej w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Jeżeli zastrzeżenia dotyczą rocznej oceny klasyfikacyjnej uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego zgłoszenie musi nastąpić w ciągu 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu. Zgłoszenie zastrzeżenia musi mieć formę pisemną.

§ 56

1. Dyrektor szkoły po uzyskaniu zgłoszenia zastrzeżeń przeprowadza postępowanie wyjaśniające zgodność ustalenia oceny z przepisami prawa dotyczącymi trybu jej ustalenia

2. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia -powołuje komisję, która:

1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.

3. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
4. W skład komisji wchodzą:

1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjn
e
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:

a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji
b) wychowawca klasy
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie

d) pedagog
e) psycholog
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego
g) przedstawiciel rady rodziców

5. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w  porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.

§ 57

1.Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
2.Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 52 ust. 1 i 2
3. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji
b) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1
c) zadania (pytania) sprawdzające
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji
b) termin posiedzenia komisji
c) wynik głosowania
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
4. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
5. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.

IX. Sprawdzian przeprowadzany w VI klasie szkoły podstawowej i egzamin przeprowadzany w III klasie gimnazjum

§ 58

1. W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności, ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej.
2. W klasie III gimnazjum jest przeprowadzany egzamin, obejmujący:
1) w części pierwszej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych;
2) w części drugiej - wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych

u
stalone w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum.

§ 59

Sprawdzian i egzamin gimnazjalny w szkołach dla dzieci i młodzieży przeprowadza się w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

§ 60

1. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, albo niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
2. W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna być wydana przez poradnię psychologiczno - pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, z tym że:

1) w przypadku uczniów przystępujących do sprawdzianu - nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej;
2) w przypadku uczniów przystępujących do egzaminu gimnazjalnego - nie wcześniej niż po ukończeniu szkoły podstawowej.

4. Opinię, o której mowa w ust. 1, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian lub egzamin gimnazjalny.
5. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w warunkach i formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
6.Uczeń, który jest chory, w czasie trwania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego może korzystać ze sprzętu medycznego i leków koniecznych ze względu na chorobę
.
7. Za dostosowanie warunków i formy przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów, o których mowa w ust. 1 i 5, odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego.

§ 61

1. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
2. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez dyrektora szkoły.

§ 62

1. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem lub egzaminem gimnazjalnym, są zwolnieni odpowiednio ze sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
2. Zwolnienie ze sprawdzianu lub z części egzaminu gimnazjalnego jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego najwyższego wyniku.

§ 63

1. Za organizację i przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w danej szkole odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły. Szczegółowe obowiązki przewodniczącego zespołu egzaminacyjnego określa rozporządzenie, o którym mowa w § 2

§ 64

1. Sprawdzian trwa 60 minut, z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Każda część egzaminu gimnazjalnego jest przeprowadzana innego dnia i trwa 120 minut, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Dla uczniów, o których mowa w § 60 ust. 1, czas trwania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego może być przedłużony, nie więcej jednak niż o:

1) 30 minut - w przypadku sprawdzianu;
2) 60 minut - każda część egzaminu gimnazjalnego.

§ 65

W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego sprawdzian lub egzamin gimnazjalny. Informację o unieważnieniu pracy ucznia i  przerwaniu sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego zamieszcza się w protokole.

§ 66

1. Uczeń może uzyskać na sprawdzianie maksymalnie 40 punktów, a za każdą część egzaminu gimnazjalnego - po 50 punktów.
2. Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów, powołani przez dyrektora komisji okręgowej. Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
3. Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.

§ 67

1. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w ustalonym terminie, albo przerwał sprawdzian lub egzamin gimnazjalny, przystępuje do sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego lub odpowiedniej części tego egzaminu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
2. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę odpowiednio szkoły podstawowej lub gimnazjum oraz przystępuje do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W szczególnych przypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.

§ 68

Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.

§ 69

1. Wynik sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzaniu i egzaminu gimnazjalnego nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
2. Wyniki sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w § 67 ust. 1 - do dnia 31 sierpnia danego roku.
3. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 2, dyrektor szkoły przekazuje uczniowi) lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).

§ 70

1. Uczeń może, w terminie 2 dni od daty odpowiednio sprawdzianu lub odpowiedniej części egzaminu gimnazjalnego zgłosić zastrzeżenia do dyrektora komisji okręgowej, jeżeli uzna, że w trakcie sprawdzianu albo egzaminu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzania.
2. Dyrektor komisji okręgowej rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 7 dni od daty ich otrzymania. Rozstrzygnięcie dyrektora komisji okręgowej jest ostateczne.
3. W razie stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, na skutek zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1, lub z urzędu, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, może unieważnić dany sprawdzian albo egzamin i zarządzić jego ponowne przeprowadzenie, jeżeli to naruszenie mogło wpłynąć na wynik danego sprawdzianu albo egzaminu. Unieważnienie może nastąpić w stosunku do wszystkich uczniów w poszczególnych szkołach a także w stosunku do poszczególnych uczniów.
4. W przypadku niemożności ustalenia wyników sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego z powodu zaginięcia lub zniszczenia arkuszy egzaminacyjnych, kart odpowiedzi, dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, unieważnia sprawdzian albo egzamin danych uczniów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.
5. W przypadku stwierdzenia podczas sprawdzania arkuszy egzaminacyjnych niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez uczniów dyrektor komisji okręgowej, w porozumieniu z dyrektorem Komisji Centralnej, unieważnia sprawdzian albo egzamin tych uczniów i zarządza jego ponowne przeprowadzenie.
6. Termin ponownego sprawdzianu albo egzaminu, o którym mowa w ust. 3 - 5, ustala dyrektor Komisji Centralnej.

§ 71

Szczegółowy przebieg sprawdzianu i egzaminu określa rozporządzenia, o którym mowa w § 2.

zał.nr 1

Punktowy system oceniania zachowania

I. Tryb przyznawania punktów

1.Na początku roku szkolnego oraz po klasyfikacji śródrocznej uczeń otrzymuje kredyt w wysokości 100 punktów.
2. Uczeń uzyskuje dodatnie punkty podejmując działania określone w rozdziale II.
3. Uczeń uzyskuje punkty ujemne za działania określone w rozdziale III.
4. Pozytywne i negatywne zachowania ucznia są odnotowywane przez nauczycieli w zeszycie klasowym i dzienniczku ucznia. Zapisana nagana lub pochwała stanowi informację dla rodziców.
5. Wychowawca ma prawo obniżyć śródroczną i roczną ocenę zachowania uczniowi, który po posiedzeniu RP klasyfikacyjnej opuścił zajęcia z powodu wagarów.
6. Uczeń, który do momentu klasyfikacji uzyskał więcej niż 40 punktów ujemnych, nie może otrzymać oceny wzorowej.
7.Zachowania oceniane są bądź każdorazowo, bądź za półrocze - rozumiane tu jako czas od rozpoczęcia roku szkolnego do klasyfikacji śródrocznej oraz od klasyfikacji śródrocznej do klasyfikacji rocznej.

II. Zachowania pozytywne.

 Uczeń zdobywa dodatnie punkty za następujące działania:

1.Praca na rzecz klasy( w zależności od wkładu pracy)
każdorazowo 0-10 pkt.

2. Wywiązywanie się z funkcji pełnionych w klasie
za półrocze 0-20 pkt.

3.Praca na rzecz szkoły:
drobne prace wykonywane w czasie lekcji- każdorazowo 2-5 pkt.
poważniejsze wykonywane poza lekcjami- każdorazowo 10-15 pkt.

4. Wywiązywanie się z funkcji pełnionych w szkole.
za półrocze 0-30 pkt.

5.Współudzial w organizowaniu imprez szkolnych
(uwzględnić wkład pracy; nie punktować każdego występu)
każdorazowo 10-25 pkt.

6.Udział w imprezach organizowanych na terenie szkoły i poza terenem
(dla środowiska lub społeczności szkolnej, poza organizowanymi w czasie zajęć)
za półrocze 0-20 pkt.

7.Udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych (każdorazowo)
-udział w etapie szkolnym 10 pkt.(poniżej 25% uzyskanych punktów-0)
-awans do etapu rejonowego 20 pkt.
-awans do finału 40 pkt.

8.Udział w szkolnych, międzyszkolnych, pozaszkolnych konkursach wiedzy i umiejętności:
każdorazowo 5-15 pkt.

9. Reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych indywidualnie lub w zespole.

-udział w etapie gminnym 10 pkt
-udział w etapie powiatowym 20 pkt
-udział w etapie rejonowym 30 pkt
- udział w etapie wojewódzkim 40 pkt.

10.Pomoc kolegom (koleżankom) w nauce i koleżeńskie zachowanie poza lekcjami
za półrocze 0-10 pkt.

11.Udział w działaniach charytatywnych.
za półrocze 0-10 pkt.

12.Systematyczne, aktywne uczestnictwo w kółkach przedmiotowych.
za półrocze 20 pkt.

13.Właściwe zachowanie podczas imprez kulturalnych( koncerty, spektakle)
za półrocze 10 pkt

14. Czytelnictwo powyżej przeciętnej w danym roczniku.
za półrocze 1-10 pkt.

15. Punktualność
za półrocze 5 pkt.

16. Kultura osobista na co dzień.
za półrocze 0-20 pkt.

17. Schludny wygląd
za półrocze 10 pkt.

18. Frekwencja w semestrze 100%
za półrocze 10 pkt

 III. Zachowania negatywne

Uczeń otrzymuje punkty ujemne za następujące działania:
1.Niewłaściwe zachowanie na lekcji:
każdorazowo 3 pkt.

2.Za spóźnienie na lekcje:}
każdorazowo 1 pkt.

3.Niewłaściwy stosunek do nauczycieli i innych pracowników szkoły (arogancja, bezczelność, nieposłuszeństwo, ignorowanie poleceń)
każdorazowo 1-10 pkt.

4.Opuszczanie zajęć bez usprawiedliwienia:
a) nieusprawiedliwiona nieobecność, wagary (pojedyncza lekcja)
każdorazowo 10 pkt
cały dzień 40 pkt
b) opuszczanie terenu szkoły w czasie lekcji lub przerwy bez zwolnienia nauczyciela
każdorazowo 5 pkt

6.Niewywiązywanie się ze zobowiązań (lekceważenie dyżurów, nieobecność na obowiązkowych imprezach, brak dzienniczka ucznia)
każdorazowo 2 pkt.

7.Okazywanie braku szacunku dla innych uczniów, zaczepianie słowne, niekoleżeńskie zachowanie.
każdorazowo 1-10 p

8.Niszczenie rzeczy należących do innych osób.
każdorazowo 5-20 pkt.

9.Udział w bójkach i agresja fizyczna
każdorazowo 5-20 pkt.

10.Złe zachowanie w świetlicy, stołówce szkolnej i autobusie szkolnym.
każdorazowo 2 pkt.

11.Nieprzestrzeganie regulaminu obowiązującego w szatni, samowolne przebywanie piwnicy
każdorazowo 2 pkt.

12.Niszczenie sprzętu, umeblowania, budynku i dewastacja otoczenia.
każdorazowo 5-30 pkt.

13.Zaśmiecanie otoczenia, niszczenie klombów zieleni.
każdorazowo 1-5 pkt.

14.Używanie [podczas lekcji telefonów komórkowych:
każdorazowo 2 pkt.

15. Wulgarne słownictwo.
każdorazowo 3-10 pkt.

16.Niewłaściwe zachowanie-plucie
każdorazowo 10 pkt.

17.Kłamstwo i oszustwo.
każdorazowo 5-10 pkt

a) fałszowanie podpisów, dokumentów
każdorazowo 30 pkt

18.Stworzenie zagrożenia dla siebie lub innych członków społeczności szkolnej (wyłudzenia, kradzież, zastraszanie, palenie tytoniu, posiadanie lub zażywanie środków odurzających, posiadanie bądź używanie niebezpiecznych narzędzi, podpalenie)
każdorazowo od 30 do 50 pkt.