Regulamin oceny
zachowania I Wewnątrzszkolny system oceniania
I Standardy egzaminacyjne
Wychowanie do życia w rodzinie I Ślubowanie
klas pierwszych I Wyjazd na "Zieloną
Szkołę"
Wychowanie do życia
w rodzinie
W procesie reformowania oświaty, wychodzi się z założenia, że szkoła nie może ograniczyć się wyłącznie do
funkcji edukacyjnej, zaniedbując wychowanie. Przywrócenie szkole funkcji wychowawczej, jako
równorzędnej i współwystępującej z funkcją nauczania jest podstawą
reformy. Mówiąc o wychowaniu nie sposób nie nawiązać do tak różnie przyjmowanego,
ujętego w postawie programowej „Wychowania do życia w rodzinie”.
Rodzina, macierzyństwo, ojcostwo,
dziecko, ważność i wartość życia człowieka do poczęcia do naturalnej śmierci,
miłość troskliwa, opiekuńcza i odpowiedzialna, szacunek dla każdego człowieka - to podstawowe wartości,
na których proponuje się budować program przekazywania wiedzy i oddziaływań
wychowawczych. Należy pamiętać o tym, że wychowawcza rola szkoły polega na wspomaganiu
rodziców z ich wolą i wizją, zarówno co do przekazywania treści jak i form
przekazu. Dlatego też rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 kwietnia 1998 r. w
sprawie wprowadzenia do nauczania przedmiotu „Wiedza o życiu seksualnym człowieka” oraz zakres jego treści
programowych nakłada na szkołę obowiązek zapoznania rodziców z przekazywanymi treściami.
Obecna zmiana przedmiotu na „Wychowanie do życia w rodzinie”
ułatwi uniknięcia wielu błędów i lekceważenia zagrożeń, jakimi może być ograniczenia się do
wąskiego medyczno-instrumentalnego ukazania problemów. „Wychowanie do życia w
rodzinie” zawierać będzie problematykę
kształtującą postawy wobec życia, wobec samego siebie i innych ludzi.
Głównym celem tego przedmiotu w klasach szkoły
podstawowej jest ukazanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka oraz pomoc w przygotowaniu się do
zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania i dokonywania w przyszłości właściwych,
odpowiedzialnych wyborów.
W wielu rodzinach nie mówi się o tych problemach
otwarcie. Rodzice są często zażenowani, nie potrafią, nie chcą, boją się i dlatego nie podejmują tego typu rozmów z
własnymi dziećmi. Wielu utożsamia wychowanie w tej sferze z treściami ściśle skupionymi wokół płciowości
człowieka, natomiast rzadko uświadamiają sobie, że są to głównie rozmowy o
życiu, o małżeństwie i rodzinie, czyli to w czym na co dzień uczestniczą.
Przedstawię teraz program zajęć edukacyjnych z
wychowania do życia w rodzinie dla klasy V. Autorami są wybitne specjalistki
jak: TERESA KRÓL - główny wizytator w Ministerstwie Edukacji Narodowej od
Wychowania do życia w rodzinie, KRYSTYNA MAŚNIK, GRAŻYNA WĘGLARCZYK.
Program jest zatwierdzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w 1999 roku.
Następnie przedstawię tematykę zajęć w klasie V.
l. Rodzina w życiu człowieka.
2. I wy studiujecie w „Akademii Dobra”.
3. Jestem gałązką drzewa genealogicznego (rodzinnego).
4. Sztuka życia rodzinnego.
5. Rodzicielstwo: mama, tata, ja i ...
ó. Rodzi się człowiek.
7. Dojrzewanie: co się ze mną dzieje?
S. Trudny czas dojrzewania.
9. Strefa intymności-strefą bezpieczeństwa.
l0. Odpowiedzialność za słowo.
11. W kręgu kolegów i koleżanek.
12. Rola mężczyzny w życiu rodziny.
13. Rola kobiety w życiu rodziny.
Na każdą klasę przypada 9 godzin, razem chłopcy i dziewczęta oraz osobno 5 godz. Dla chłopców i 5 godz. dla
dziewcząt.
Podręczniki i ćwiczenia są nieobowiązkowe u uczniów.
Wychowanie do życia w rodzinie będzie realizowane poprzez:
• zajęcia prowadzone w sposób atrakcyjny i nieschematyczny
• niektóre tematy będą wynikać z propozycji uczniów poprzez tzw.„skrzynkę pytań”
- dostosowane do ich rozwoju
• wykorzystywane będą środki dydaktyczne takie jak: książki, filmy video,
plansze
• na zajęciach dominować będzie atmosfera ciepła, serdeczności i zaufania
• przedmiot nie podlega ocenie wyrażonej stopniem lecz wpisem przedmiotu na świadectwo: uczestniczył
lub uczestniczyła.
Ocenę wystawi uczniowi kiedyś„samo życie” i wszystkim
już dzisiaj życzę aby jak najlepszą.
Opracowała: mgr Helena Mazurkiewicz