Regulamin oceny
zachowania I Wewnątrzszkolny system oceniania
I Standardy egzaminacyjne
Wychowanie do życia w rodzinie I Ślubowanie
klas pierwszych I Wyjazd na "Zieloną
Szkołę"
Standardy ogólne wymagań
będące podstawą
przeprowadzenia egzaminu w klasie trzeciej gimnazjum
|
1.
|
czyta teksty kultury (w
tym źródła historyczne) rozumiane jako wszelkie wytwory kultury
materialnej i duchowej człowieka, podlegające odczytywaniu i
interpretacji, zwłaszcza teksty kultury należące do polskiego
dziedzictwa kulturowego - na poziomie dosłownym, przenośnym i
symbolicznym |
2.
|
interpretuje teksty
kultury, uwzględniając intencje nadawcy, odróżnia fakty od opinii,
prawdę historyczną od fikcji, dostrzega perswazję, manipulację,
wartościowanie |
3.
|
wyszukuje informacje
zawarte w różnych tekstach kultury, w szczególności w tekstach
literackich, publicystycznych, popularnonaukowych, aktach normatywnych,
ilustracjach, mapach, tabelach, diagramach, wykresach, schematach |
4.
|
dostrzega w odczytywanych
tekstach środki wyrazu i określa ich funkcje - dostrzega środki
wyrazu typowe dla: tekstów literackich, tekstów publicystycznych, dzieł
sztuki plastycznej i muzyki |
5.
|
odnajduje i interpretuje
związki przyczynowo-skutkowe w rozwoju cywilizacyjnym Polski i świata
- odnajduje i interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w polityce,
gospodarce, kulturze i życiu społecznym |
6.
|
dostrzega i analizuje
konteksty niezbędne do interpretacji tekstów kultury: historyczny,
biograficzny, filozoficzny, religijny, literacki, plastyczny, muzyczny,
regionalny i wypowiada się na ich temat oraz wyjaśnia zależności między
różnymi rodzajami tekstów kultury (plastyką, muzyką, literaturą) |
7.
|
dostrzega wartości
wpisane w teksty kultury |
II | Tworzenie własnego
tekstu Uczeń: |
1. | buduje wypowiedzi poprawne
pod względem językowym i stylistycznym, w następujących formach:
opis, opowiadanie, charakterystyka, sprawozdanie, recenzja, rozprawka,
notatka, plan, reportaż, artykuł, wywiad, ogłoszenie, zaproszenie,
dedykacja, podanie, list, pamiętnik |
2. | posługuje się
kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów humanistycznych i ścieżek
edukacyjnych |
3. | tworzy teksty o
charakterze informacyjnym lub perswazyjnym, dostosowane do sytuacji
komunikacyjnej |
4. | zna i stosuje zasady
organizacji tekstu, tworzy tekst na zadany temat, spójny pod względem
logicznym i składniowym |
5. | formułuje, porządkuje i
wartościuje argumenty uzasadniające stanowisko własne lub cudze |
6. | analizuje, porównuje,
porządkuje i syntetyzuje informacje zawarte w tekstach kultury |
7. | dokonuje celowych operacji
na tekście: streszcza, rozwija, przekształca stylistycznie |
8. | wypowiada się na temat
związków między kulturą rodzimą a innymi kręgami kulturowymi, w
tym komentuje powiązania, zwłaszcza między kulturą polską a śródziemnomorską
oraz określa te powiązania w różnych obszarach: polityce, kulturze,
gospodarce, życiu codziennym, w odniesieniu do przeszłości i w
czasach obecnych |
9. | formułuje problemy,
podaje sposoby ich rozwiązania, wyciąga wnioski, wypowiada się na
temat sytuacji problemowej przedstawionej w tekstach kultury |
B. Standardy wymagań z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych | |
I
|
Umiejętne
stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym
kształceniu Uczeń: |
1.
|
stosuje terminy i pojęcia
matematyczno-przyrodnicze: a) czyta ze zrozumieniem teksty, w których występują terminy i pojęcia matematyczno-przyrodnicze, np. w podręcznikach, w prasie, b) wybiera odpowiednie terminy i pojęcia do opisu zjawisk, właściwości, zachowań, obiektów i organizmów, c) stosuje terminy dotyczące racjonalnego użytkowania środowiska |
2.
|
wykonuje obliczenia w różnych
sytuacjach praktycznych: a) stosuje w praktyce własności działań, b) operuje procentami, c) posługuje się przybliżeniami, d) posługuje się jednostkami miar |
3.
|
posługuje się własnościami
figur: a) dostrzega kształty figur geometrycznych w otaczającej rzeczywistości, b) oblicza miary figur płaskich i przestrzennych, c) wykorzystuje własności miar |
II | Wyszukiwanie i
stosowanie informacji Uczeń: |
1.
|
odczytuje informacje
przedstawione w formie: a) tekstu, b) mapy, c) tabeli, d) wykresu, e) rysunku, f) schematu, g) fotografii |
2.
|
operuje informacją: a) selekcjonuje informacje, b) porównuje informacje, c) analizuje informacje, d) przetwarza informacje, e) interpretuje informacje, f) czytelnie prezentuje informacje, g) wykorzystuje informacje w praktyce |
III
|
Wskazywanie i
opisywanie faktów, związków i zależności w szczególności
przyczynowo-skutkowych, funkcjonalnych, przestrzennych i czasowych Uczeń: |
1.
|
wskazuje prawidłowości w
procesach, w funkcjonowaniu układów i systemów: a) wyodrębnia z kontekstu dane zjawisko, b) określa warunki jego występowania, c) opisuje przebieg zjawiska w czasie i przestrzeni, d) wykorzystuje zasady i prawa do objaśniania zjawisk |
2.
|
posługuje się językiem
symboli i wyrażeń algebraicznych: a) zapisuje wielkości za pomocą symboli, b) zapisuje wielkości za pomocą wyrażeń algebraicznych, c) przekształca wyrażenia algebraiczne, d) zapisuje związki i procesy w postaci równań i nierówności |
3.
|
posługuje się funkcjami: a) wskazuje zależności funkcyjne, b) opisuje funkcje za pomocą wzorów, wykresów i tabel, c) analizuje funkcje przedstawione w różnej postaci i wyciąga wnioski |
4.
|
stosuje zintegrowaną
wiedzę do objaśniania zjawisk przyrodniczych: a) łączy zdarzenia w ciągi przemian, b) wskazuje współczesne zagrożenia dla zdrowia człowieka i środowiska przyrodniczego, c) analizuje przyczyny i skutki oraz proponuje sposoby przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom cywilizacyjnym, d) potrafi umiejscowić sytuacje dotyczące środowiska przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym |
IV
|
Stosowanie
zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów Uczeń: |
1.
|
stosuje techniki twórczego
rozwiązywania problemów: a) formułuje i sprawdza hipotezy, b) kojarzy różnorodne fakty, obserwacje, wyniki doświadczeń i wyciąga wnioski |
2.
|
analizuje sytuację
problemową: a) dostrzega i formułuje problem, b) określa wartości dane i szukane (określa cel) |
3.
|
tworzy modele sytuacji
problemowej: a) wyróżnia istotne wielkości i cechy sytuacji problemowej, b) zapisuje je w terminach nauk matematyczno-przyrodniczych, c) potrafi umiejscowić sytuacje dotyczące środowiska przyrodniczego w szerszym kontekście społecznym |
4.
|
tworzy i realizuje plan
rozwiązania: a) rozwiązuje równania i nierówności stanowiące model problemu, b) układa i wykonuje procedury osiągania celu |
5.
|
opracowuje wyniki: a) ocenia wyniki, b) interpretuje wyniki, c) przedstawia wyniki |