Regulamin
oceny zachowania I Wewnątrzszkolny
system oceniania I Standardy
egzaminacyjne
Wychowanie do życia w rodzinie I
Ślubowanie klas pierwszych I Wyjazd na
"Zieloną Szkołę" I Dziecko agresywne
Zaspokajanie psychologicznych potrzeb dzieci poprzez bajkę
Dziecko agresywne
„Dzieci
i młodzież mają prawo
do wzrastania w bezpiecznym
środowisku, wolnym od przemocy,
a obowiązkiem dorosłych
jest im to zapewnić”.
Rodzice napotykają nieraz trudności wychowawcze w odniesieniu do swego
dziecka. Co to znaczy, że dziecko jest agresywne? W ten sposób określamy
dzieci, u których
występują częste zachowania agresywne. Towarzyszą im emocje gniewu i złości,
chęci szkodzenia, dokuczania, wyrządzania przykrości lub zadawania bólu.
Agresywność cechuje postawa wrogości w stosunku do innych osób, z którymi
dziecko nawiązuje kontakty (rówieśnicy, dorośli, w szkole nauczyciele).
Agresywne zachowanie może przyjmować
formy agresji fizycznej lub słownej. Przejawem ag. fiz. jest: wszczynanie bójek,
uderzenie, kopnięcie lub ukłucie kolegi, zamierzone niszczenie przedmiotów,
znęcanie się nad zwierzętami, łamanie roślin. Agresja słowna przejawia się
w inicjowanych kłótniach, przezywaniu, wyśmiewaniu lub dokuczaniu innym
dzieciom, rozprzestrzenianiu złośliwych plotek i pomówień. Agresja najczęściej
jest ukierunkowana na inne dzieci. Zachowanie dziecka agresywnego cechuje brak
zdyscyplinowania, naruszanie zasad regulaminu szkolnego oraz norm współżycia
w danej społeczności.
Jedną z przyczyn agresywnego
zachowania się dzieci są frustracje wywołujące wystąpienie poczucia
krzywdy, emocji, gniewu lub zdenerwowania. Sprzyja zwłaszcza blokada potrzeby
uznania społecznego oraz potrzeby samodzielności. Przede wszystkim rodzice
powinni zapewnić dziecku akceptację, odnosić się do niego życzliwie,
zapewnić mu opiekę i pomoc w trudnych sytuacjach.
Dziecko staje się agresywne, jeżeli rodzice upominają je zbyt często,
wytykają mu różne wady i braki, nie liczą się z możliwościami dziecka.
Agresja może też powstawać pod wpływem oddziaływania jej modeli, czyli wzorów
zachowania występujących w otoczeniu, naśladowanych przez dziecko. Modele
agresywnego zachowania bywają eksponowane za pośrednictwem filmu lub telewizji
ukazujących sceny bójek, walk, napadów, gwałtów, morderstw albo za pośrednictwem
prasy, literatury.
Przykładem agresji instrumentalnej jest zachowanie się chłopca, który domaga
się oddawania mu pieniędzy przez inne dzieci, grożąc im pobiciem, jeśli to
mu się uda, wówczas zachowanie agresywne zostanie utrwalone. Agresja
instrumentalna jest wyuczonym sposobem działania powstającym wskutek jej
tolerowania przez otoczenie.
Podobne skutki może mieć przekonanie o własnej wyższości, bezkarności.
Agresywność cechuje dzieci nerwicowe. Takie dzieci z błahych powodów
denerwują się, wpadają w gniew, obrażają się.
Jak można zapobiegać agresywnemu zachowaniu?
Bardziej skuteczne od kar jest wytworzenie wewnętrznej motywacji. Funkcję tą
mogą spełniać przyswojone normy postępowania oraz ukształtowane uczucia
moralno- społeczne. Działanie niezgodne z przyjętymi normami powoduje
poczucie winy. Należy oddziaływać na grupę rówieśników, aby nie dochodziło
do utrwalania niewłaściwych zachowań. Należy ograniczyć oglądanie filmów,
uniemożliwić czytanie książek o przemocy. Równocześnie zainteresować
dzieci źródłami ukazującymi pozytywne zachowania.
Wykorzenienie agresywnego zachowania wymaga dużej cierpliwości i wytrwałości.
Wymaga współpracy rodziców i nauczycieli.
Bibliografia:
Z. Skorny „Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się”.
Opracowała: mgr Elżbieta Wenderska