Regulamin
oceny zachowania I Wewnątrzszkolny
system oceniania I Standardy
egzaminacyjne
Wychowanie do życia w rodzinie I
Ślubowanie klas pierwszych I Wyjazd na
"Zieloną Szkołę" I Dziecko agresywne
Zaspokajanie psychologicznych potrzeb dzieci poprzez bajkę I
Przyczyny niepowodzeń wychowawczych
Przyczyny niepowodzeń wychowawczych
Wiele niepowodzeń wychowawczych ma swoje źródło w domu rodzinnym. Prawidłowe
funkcjonowanie rodziny nie jest możliwe bez kultury współżycia, a więc
takiego układu wzajemnych stosunków, które pozwalają na zaspokojenie potrzeb
wszystkich członków wspólnoty rodzinnej: dzieci i dorosłych, zdrowych i
chorych, pracujących zawodowo i pracujących tylko dla domu. O kulturze współżycia
świadczy życzliwość i opiekuńcza postawa wobec dzieci, osób chorych i
starszych. Starzy, często samotni ludzie czekają na ciepło uczucia swych
dzieci nadaremnie.
Miłość – rodzicielski obowiązek.
Kultura współżycia
w rodzinie opiera się na więzach emocjonalnych łączących jej członków,
zrozumieniu, życzliwości, wzajemnej pomocy. Za kształt miłości odpowiadają
rodzice, to oni dają przykład, jak kochać. Miłość rodzicielska nadaje sens
naszemu życiu. Powinna być mądra i dobra. W miłości rodzicielskiej mieszczą
się najpiękniejsze ludzkie pragnienia i postawy ogarniające zdolność do świadczenia
na rzecz innych, bezinteresowności, wyrzeczenie i trud, życzliwość i ufność,
a także rozumienie inności zainteresowania czy zamiłowania.
Co dzieje się wtedy, gdy między rodzicami a dziećmi
nie ma porozumienia, gdy nie ma między nimi miłości? Co czuje dziecko
dorastające wśród skłóconych rodziców? Czy mogą oni przekazać mu miłość?
Osamotnienie, niepotrzebne, często oskarżane o to, że gdyby nie ono,
inaczej potoczyłoby się życie matki, ojca: swobodniej, wygodniej, nie znajdujące
zrozumienie, nie mogące liczyć na pomoc, szuka oparcia u innych ludzi, rówieśników,
jakże często, niestety, związanych z alkoholizmem czy narkomanią. Wtedy już
za późno na nakazy czy zakazy. Miłość rodzicielską powinni tworzyć oboje
rodzice, powinni darzyć dziecko miłością i zrozumieniem, umieć utrzymywać
z nim życzliwe kontakty, doprowadzać do współdziałania. Egoizm rodziców,
krótkowzroczność, brak odpowiedzialności za wychowanie zdrowych, szczęśliwych
ludzi prowadzi do konfliktów, burzących ład domowy i poczucie bezpieczeństwa.
Konflikty zdarzają się w każdej rodzinie, lecz trzeba rozwiązywać je
kulturalnie. Rodzice powinni umieć kontrolować swoje potrzeby i uzależniać
ich spełnianie dla dobra dzieci. Miłość rodzicielska to nie sentymentalne
uczucia, to siła ludzkiej woli i prawość charakteru, to trud, a niekiedy
wyrzeczenie się czegoś lub kogoś dla tych, którzy nas kochają i potrzebują
– dla naszych dzieci.
Organizacja życia i pracy.
Pracę i
obowiązki w rodzinie powinien mieć każdy. Częstokroć stawia się dzieciom
wymagania, nie zastawiając się, czy są im w stanie podołać. Różne są
uzdolnienia, różne możliwości, dlatego i wymagania muszą być
zindywidualizowane na miarę sił i możliwości dziecka. Zadania i wymagania
powinny jednego dnia czegoś stanowczo wymagać, a innego – wskutek zmęczenia
lub innych przyczyn – nie zauważać niedbalstwa czy zaniedbania.
Niekonsekwencja dezorientuje dzieci, prowadzi do konfliktów i wykroczeń,
niejednokrotnie niesprawiedliwie przez dorosłych ocenionych i, co za tym idzie,
niesłusznie podlegających karze. Praca to nie słowa, to wysiłek i trud, to
obowiązek wobec społeczeństwa i swoich bliskich.
Organizacja wypoczynku.
Wypoczywać
tzn. aktywizować się w tych kierunkach działalności, które sprawiają nam
przyjemność, budzą nasze zainteresowanie, zapewniają relaks i odprężenie.
Czas wolny spędzony wspólnie przez członków rodziny ma wiele walorów
wychowawczych. Rodzice wolni od pośpiechu, zmęczenia mogą i powinni w sposób
świadomy być z dziećmi, mieć czas na wysłuchanie tego, co dzieci maja do
powiedzenia – uważnie i ze zrozumieniem.
Wśród rozmów i dyskusji kształtują się opinie i przekonania naszych
dzieci. Uczą się one dostrzegać potrzeby drugiego człowieka, rozumieć inny
od swego punktu widzenia, sens i wartość norm regulujących społeczne współżycie.
Nagrody i kary
Są
nieodzowne jako bodźce mające na celu zmobilizowanie dzieci do wypełnienia
obowiązków, do powstrzymania się do zachowań niewłaściwych. Nagrody
silniej wpływają na kształtowanie aktywnej postawy dziecka, wyzwalają jego
czynny stosunek do obowiązków, do stawianych mu wymagań.
Nagroda jako środek wychowawczy utwierdza dziecko w przeświadczeniu, że
rozumie i podejmuje wymagania oraz obowiązki własne zgodnie z oczekiwaniami
rodziców czy nauczycieli, dostarcza mu satysfakcji i uznania, wzmacnia wiarę
we własne siły, zapewnia poczucie bezpieczeństwa, zachęca do stawiania sobie
trudniejszych zadań i obowiązków.
Nagroda może mieć różny charakter, różną postać, może to być
prezent, pochwała. Pochwała ośmiela dziecko nieśmiałe, zachęca niewytrwałe.
Zdarza się też, że z czworga lub trojga dzieci tylko jedno zasługuje na
nagrodę, że tylko jedno umie na nią zapracować.
W każdym dziecku jest coś, jakaś cecha, zdolność, umiejętność, która
może w sprzyjającej atmosferze rozwijać się i dać owoce. Jest rodzicielskim
obowiązkiem dojrzeć w każdym dziecku to, co w nim najlepszego. Zdarza się
nieraz, że rodzice, nagradzając jedno dziecko, inne jednocześnie zawstydzają.
Takie przeciwstawienie powoduje konflikty między rodzeństwem, utrudnia ich współżycie.
Kara to każde nieprzyjemne, niepożądane dla człowieka przeżycie
wynikające z niewykonania lub niewłaściwego wykonania czynności, do których
był zobowiązany. W tych warunkach kara ściśle wiąże się z nagrodą,
pozbawione nagrody znaczy tyle, co kara. Kary mogą występować w różnej
postaci, często stosowane są upomnienia i nagany. Kara może polegać na tym,
żeby dziecko naprawiło zło, szkodę, krzywdę, którą wyrządziło. Kara
uczy odpowiedzialności za zachowanie, w pewnym sensie kształci także wyobraźnię
i umiejętność przewidywania konsekwencji własnych czynów. Ale należy pamiętać,
że kara nie może stanowić odwetu, nie może być wynikiem niekonsekwencji czy
zdenerwowania.
Dziecko, które ma kłopoty, ma prawo
oczekiwać od rodziców zrozumienia i pomocy, a nie kar. Może trzeba zmienić
codzienny plan zajęć dziecka, częściej wyłączać telewizor, aby był spokój
podczas odrabiania lekcji. Należy wówczas pamiętać, że nie forma i rodzaj
kasy istotne, ale sytuacja i atmosfera z nią związane. Powinna to być
sytuacja, w której dziecko nie będzie znieważone i nastawione wrogo do osoby
wymierzającej karę. Kara spełnia swe funkcje, jeśli doprowadza dziecko do
zrozumienia, że postąpiło źle, jeżeli doprowadza do pragnienia zmiany
zachowania i unikania zachowań niewłaściwych.
Opracowała: Helena Mazurkiewicz