Zestawy
zadań z matematyki I Godzina
wychowawcza I Problem
narkotyków w szkole I Konkursy
Ciekawe linki I Karta osiągnięć
ucznia - ocena opisowa I Scenariusze zajęć I
Osnowa lekcji gimnastyki korekcyjnej
I Scenariusz "Dnia Matki" I
Problem edukacyjny I Program
edukacji regionalnej I Program edukacji
zdrowotnej I Scenariusze uroczystości
I Żywioły - scenariusze zajęć I
Konkurs
ortograficzny dla kl. III I Scenariusz
międzyklasowgo turnieju
ŻYWIOŁY. LEKCJE TWÓRCZOŚCI W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM
Mając
na uwadze zmieniające się wymagania wobec współczesnego człowieka, który
powinien charakteryzować się postawą twórczą, rozpoczęłam poszukiwania
programów z nauczania
zintegrowanego, które wspierałyby rozwój
twórczy uczniów.
Twórcze
działanie
– pisze Jerzy Kujawiński – jest
równocześnie
najlepszym i niekiedy jedynym sposobem zaspokajania coraz to nowych potrzeb człowieka.
Dlatego od przedszkola i klas początkowych
szkoły
trzeba wdrażać
wychowanków
do chętnego
i odważnego
podejmowania problemów
, które
wzbudzając
twórczą
lub badawczą
postawę
pozawalają
im osiągnąć
coś
dla siebie nowego i zarazem pożytecznego.
Zainteresował mnie program edukacyjny ŻYWIOŁY. LEKCJE TWÓRCZOŚCI W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM. Autorami tego programu są: Krzysztof J. Szmidt i Jolanta Bonar.
Cele programu ŻYWIOŁY odnoszą się do trzech sfer osobowości ucznia.
Cele
w sferze poznawczej :
- stymulowanie i rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej i dotykowej,
-
rozwijanie spostrzegawczości,
-
kształtowanie umiejętności świadomej obserwacji rzeczy, zjawisk i ludzi,
-
stymulowanie umiejętności odkrywania, formułowania i rozumienia problemów,
-
rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi,
-
stymulowanie i rozwijanie wyobraźni twórczej,
-
kształtowanie operacji umysłowych – analizy, syntezy, uogólniania,
kojarzenia, transformowania i przewidywania,
-
stymulowanie i rozwijanie zdolności twórczych – płynności, giętkości i
oryginalności myślenia,
-
poszerzanie wiedzy o rzeczach, zjawiskach i ludziach,
-
umożliwienie dzieciom ,,otwarcia językowego’’.
Cele w sferze emocjonalno –
motywacyjnej uczniów:
-
rozwijanie zaciekawienia problemami wymagającymi twórczego podejścia,
-
rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej w motywację świadomą,
niezbędną do podejmowania dłuższych wysiłków poznawczych, fizycznych i
artystycznych,
-
pomoc w pokonywaniu barier hamujących aktywność twórczą –nieśmiałość,
obawy przed nieznanym,
-
kształtowanie umiejętności odkrywania, rozpoznawania i wyrażania uczuć i
emocji,
-
pomoc w rozumieniu i akceptowaniu własnych i cudzych uczuć,
-
kształtowanie pozytywnej samooceny i poszerzanie samowiedzy,
-
kształtowanie zachowań pro społecznych i umiejętności współpracy w grupie
zadaniowej, rozwijanie życzliwości i wrażliwości na potrzeby innych,
-
wdrażanie do przyjmowania pochwał i krytyki ze strony innych osób, uczenie
konstruktywnego komunikowania
się i uważnego słuchania innych,
-
ośmielanie i pobudzanie uczniów do aktywności własnej w rozwiązywaniu
problemów otwartych. [dywergencyjnych]
-
budzenie i rozwijanie poczucia odpowiedzialności i podmiotowości w
realizowaniu otwartych zadań problemowych,
-
pomoc w minimalizowaniu postaw agresywnych i odreagowywaniu napięć i konfliktów
psychicznych.
Cele
w sferze zadaniowej:
-
rozwijanie samodzielności i wytrwałości w procesie odkrywania i rozwiązywania
problemów,
-
rozwijanie zdolności manipulacyjnych i konstrukcyjnych,
- pobudzanie
i rozwijanie umiejętności ekspresyjnego wyrażania myśli i emocji w języku sztuki i poprzez spontaniczną
dramatyzację,
- doskonalenie
sprawności językowych i umiejętności wypowiadania się w opisie i
opowiadaniu poprzez doświadczenia językowe,
- doskonalenie
umiejętności integrowania sprawności
umysłowych, emocjonalnych i praktycznych w rozwiązywaniu problemów
dywergencyjnych .
Tak
sformułowane cele dydaktyczno-wychowawcze, autorzy programu proponują
realizować na LEKCJACH TWÓRCZOŚCI. Treści kształcenia i wychowania na tych
lekcjach nie powinny być powielaniem
materiału nauczania zintegrowanego,
gdyż nie mają na celu
dostarczenia dzieciom wiedzy
przyrodniczej, geograficznej, chemicznej, fizycznej o wodzie, ziemi, ogniu i
powietrzu .
Celem
lekcji twórczości jest bowiem nie
tyle poszerzenie wiedzy, co pobudzenie myślenia, dociekliwości, wyobraźni,
przeżyć emocjonalnych i umiejętności określania uczuć, ekspresji –
jednym słowem: rozwój ucznia, a nie rozwój wiedzy.
Pakiet
edukacyjny ŻYWIOŁY. LEKCJE TWÓRCZOŚCI W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM,
przeznaczony jest dla klas I-III szkoły
podstawowej i obejmuje:
Program
edukacyjny
Przewodnik metodyczny dla nauczyciela
Materiały do kl. I (książka dla nauczyciela oraz książka ćwiczeń dla
ucznia) do tematu ZIEMIA
Materiały do kl. II (Książka dla nauczyciela oraz Książka dla ucznia) do
tematów WODA I OGIEŃ
Materiały do kl. III (Książka
dla nauczyciela oraz Książka dla ucznia) do tematu POWIETRZE
Ćwiczenia twórcze, które
stanowią istotę lekcji twórczych, zostały opisane według następującego
schematu:
- Cele dydaktyczne i wychowawcze ćwiczenia
- Pomoce / materiały dydaktyczne /
- Przebieg ćwiczenia
- Wskazówki metodyczne
Prowadzenie ćwiczeń programu
ŻYWIOŁY, nie zawsze było sprawą prostą, ponieważ dalece odbiega od
tradycyjnego sposobu postępowania nauczyciela, w którym operuje się zadaniami
zamkniętymi i z góry ustaloną skalą ocen /standardami osiągnięć /.
W ćwiczeniach twórczych, mających charakter zadań otwartych, nie ma
takich standardów, bo nie ma poprawności wykonania danego zadania.
Jaki bowiem może być wzorzec poprawności odpowiedzi na pytania z
gruntu otwarte, typu: ,,Co by było, gdyby zabrakło wody? Jakie ma zastosowania
ogień? Czy ,,Co mnie dziwi? Itp.
Oto przykłady kilku ćwiczeń twórczych:
JAKA JEST WODA?
Cele
:
pobudzanie wrażliwości i koncentracji wzrokowej, smakowej i węchowej,
rozwijane płynności słownej.
Pomoce:
miseczki lub inne naczynia, po jednym naczyniu dla pary uczniów.
Przebieg ćwiczenia:
Nauczyciel proponuje, by dzieci, podzielone w pary, postawiły przed sobą na ławkach
napełnione wodą z kranu. Prosi, by wszyscy uważnie przyjrzeli się wodzie, po
czym zadaje pytania i proponuje zadania:
-
Co to jest woda?
-
Jaka jest woda? Wymień jak najwięcej jednorazowych określeń wody.
Następnie nauczyciel proponuje, by uczniowie kolejno zamoczyli palce w wodzie,
przyjrzeli się uważnie, czy woda
jest kolorowa, powąchali ją, a nawet jej posmakowali i zadaje następne
pytania:
-
Jaka jest woda w dotyku: twarda, miękka, miła, niemiła, ciepła zimna? itd.
-
Czy woda ma smak? Jaki?
-
Czy ma kolory? Jeśli tak to jakie?
Istotne
jest, by uczniowie w spontaniczny sposób odpowiadali na pytania, korzystając z
danych zmysłowych i by tych odpowiedzi było jak najwięcej. Nauczyciel, pisząc
na tablicy określenia wody, zwraca uwagę na charakter przymiotnikowy. Po
stworzeniu listy cech wody warto zapytać dzieci, które z określeń są
trafne, czyli rzeczywiście określają istotne cechy
fizyczne wody.
JAKI JEST OGIEŃ?
Cele:
stymulowanie wrażliwości na bodźce wzrokowe i węchowe, rozwijanie płynności
skojarzeniowej myślenia.
Pomoce:
świeczka, lampion.
Przebieg ćwiczeń:
Nauczyciel
pyta o istotne właściwości ognia. Zapala świeczkę lub lampion (jeszcze
lepiej, gdyby to było ognisko) i zachęca dzieci do uważnego patrzenia i wąchania
(nie należy dzieciom proponować, by dotykały płomienia). Następnie
nauczyciel zadaje pytania:
- Co
to jest ogień?
- Jaki
jest ogień? - wymień jednowyrazowe określenia ognia.
- Czy
ma jakiś zapach? Jaki?
- Czy
ma jakieś kolory? Jakie?
- Jaki
jest w dotyku?
- Co
czujesz, kiedy zbliżysz rękę do ognia?
Na zakończenie dzieci wpisują jedno wyrazowe określenia ognia.
CO BY BYŁO, GDYBY...?
Cele:
Rozwijanie zdolności myślenia metaforycznego.
Pomoce:
kartony, kredki i inne materiały do prac plastycznych.
Przebieg ćwiczeń:
Nauczyciel informuje dzieci, iż za chwilę zada im nieprawdopodobne
sytuacje i poprosi o wymyślenie ich równie nieprawdopodobnych
konsekwencji.
Co by było, gdyby codziennie padał deszcz?
Dzieci
przez krótki czas zastanawiają się nad niezwykłymi konsekwencjami takiego
stanu rzeczy, po czym malują swoje wyobrażenia i wizje na kartonach. Można
wykonać inne zadania pobudzające wyobraźnię:
-
Co by było, gdyby wyschły wszystkie rzeki, strumyki i jeziora?
-
Co by było, gdyby ogień był zimny?
- Co
by było, gdyby cały rok nie świeciło
słońce?
i inne
Na zakończenie nauczyciel i dzieci
organizują wystawkę i wernisaż prac.
Dzieci wyjaśniają, co i dlaczego narysowały na swoich wizjach plastycznych.
KOSTKA UCZUĆ
Cele:
uczenie się określania i wyrażania uczuć .
Pomoce:
Kostka wykonana z brystolu na której wypisane są stany uczuciowe:
wstręt, miłość, żal, obawa, gniew, duma.
Przebieg
ćwiczenia:
Uczniowie siedzą w kręgu. Jedna osoba rzuca kostkę, a następnie mówi, kiedy
doznaje uczucia, które "wskazała” kostka. Następnie osoba rzuca kostkę
i sytuacja się powtarza.
Wariant
I
Jedna osoba rzuca kostkę i pantomimicznie [mimika i ruch] "pokazuje”
dane uczucie
Wariant
II (trudny)
Uczeń rzuca kostką, a następnie wyjaśnia, co rozumie przez wskazane przez
kostkę uczucie ("Wstręt to .... ” )
Lekcje
twórczości powinien prowadzić twórczy nauczyciel, który chętnie zapoznaje
się z nowościami / również teoretycznymi/ i chętnie wprowadza innowacje do
swego warsztatu pracy.
Pytanie:
czy dzieci tworzą, czy też nie? Dzieci
w moim przekonaniu są, podobnie jak dorośli, mniej lub twórcze i wykazują się
mniej lub bardziej rozwiniętą postawą twórczą.
Twórczość
dzieci przejawia się w nieco innych formach niż nauka, technika, działalność
społeczna, a jej cechami swoistymi są: ciekawość, poznawcza, fantazjowanie,
gra wyobraźni, zabawy tematyczne i konstrukcyjne oraz plastyka. Są one
sposobem ekspresji przeżyć i myśli oraz naturalna drogą ich rozwoju
intelektualnego, emocjonalno-motywacyjnego i sprawnościowego.
Wniosek
z tego, że ćwiczenia objęte programem ŻYWIOŁY mogą się przyczynić do
rozwoju twórczości dzieci. Warto
dzieciom w tym pomóc...
Polecam
wszystkim nauczycielom twórczym, aby skorzystali z programu ŻYWIOŁY i
wprowadzili do swojego warsztatu pracy innowacje twórcze.
Literatura:
Kujawiński J. "Współczesne kierunki modernizacji nauczania początkowego,
w: Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych",
Andrukowicz W. "Wokół fenomenu i
istoty twórczości",
Cybulska H ., Maleszyk Z.
"Organizowanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych.
"Nauczanie początkowe", 1993/94, zeszyt 4.
Opracowała:
mgr Danuta Szafranek