Zestawy
zadań z matematyki I Godzina
wychowawcza I Problem
narkotyków w szkole I Konkursy
Ciekawe linki I Karta
osiągnięć ucznia - ocena opisowa I Scenariusze
zajęć I Osnowa lekcji gimnastyki
korekcyjnej I Scenariusz
"Dnia Matki" I Problem edukacyjny
I Program edukacji regionalnej I Program
edukacji zdrowotnej I Scenariusze
uroczystości I Żywioły - scenariusze
zajęć I
Konkurs
ortograficzny dla kl. III I Scenariusz
międzyklasowgo turnieju
Program edukacji zdrowotnej
Załącznik
1 I Załącznik 2 I
Załącznik 3 I Załącznik
4 I Załącznik 5
I Załącznik 6
I Załącznik 7
Załącznik 8 I Załącznik
9 I Załącznik 10
Program wychowania zdrowotnego jest niemożliwy do zrealizowania przez pojedynczego nauczyciela. Potrzebna jest tu szeroka współpraca szkoły, służby zdrowia, policji i innych instytucji i organizacji społecznych. Oprócz lekarza i higienistki zaangażować się muszą w realizację programu nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, techniki, języka polskiego a także pedagog szkolny i wychowawcy klas.
Każda szkoła powinna opracować i realizować program wychowania zdrowotnego, który uwzględniałby wszystkie czynniki kompleksowo oddziałujące na nasze zdrowie, takie jak: odżywianie, aktywność ruchowa, higiena (choroby zakaźne, AIDS), bezpieczeństwo, zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego, używki, czynniki psycho-społeczne, sytuacje stresowe i inne.
Opracowany przeze mnie zarys programu jest próbą zebrania i ujęcia w pewne ramy tego wszystkiego, co ma istotne znaczenie dla zdrowia w znaczeniu ogólnym. W trakcie jego praktycznej realizacji istnieje możliwość uzupełniania programu, wzbogacania go o nowe i ciekawe pomysły.
TREŚCI
ZAWARTE |
CELE |
SPOSÓB REALIZACJI CELÓW |
HIGIENA
OSOBISTA Higiena ciała |
Uczeń jest świadomy osobistej odpowiedzialności za utrzymanie higieny osobistej. |
Na lekcji wychowawczej przeprowadzamy ankietę dotyczącą higieny osobistej (zał. 1) i omawiamy jej wyniki. Dochodzimy do wniosku, że za utrzymanie higieny osobistej odpowiada każdy sam. Wniosek ten jako hasło możemy umieścić na gazetce klasowej. |
Uczeń zna przyczyny powstawania próchnicy zębów, wie co to jest FLUOR i jak wpływa na zęby, posługuje się nitką dentystyczną. |
Pogadankę na temat higieny jamy ustnej z pokazem różnych rodzajów szczoteczek, past do zębów oraz nici dentystycznej może przeprowadzić higienistka szkolna. Opracowujemy planszę informacyjną o wielostronnym pozytywnym działaniu fluorków wchodzących w skład past do zębów.(zał.2) Uczniowie z zaawansowaną próchnicą zostają skierowani do stomatologa |
|
Uczeń zna zmiany jakie zachodzą w jego skórze w okresie dojrzewania, potrafi ją pielęgnować, jest przekonany o konieczności częstego mycia całego ciała, potrafi umyć i wysuszyć całe ciało oraz włosy. |
Na lekcjach przyrody i wychowania w rodzinie uczniowie zapoznają się z objawami dojrzewania np. przetłuszczaniem się skóry twarzy, łojotokiem, wzmożonym wydzielaniem się potu oraz jego właściwościami. Należy podkreślić konieczność częstszego w tym okresie mycia całego ciała, wskazać środki przeciw trądzikowi, różne rodzaje mydeł i szamponów do włosów, poinformować uczniów o dermatologu lekarzu od chorób skórnych. |
|
Uczeń wie co to są choroby zakaźne i jak są przenoszone, wie też jak się zachować w czasie choroby zakaźnej . Uczeń wie jak szerzy się wszawica i jak jej zapobiegać. |
Podstawowe wiadomości o chorobach zakaźnych i o wszawicy zdobywają uczniowie na lekcjach przyrody. W czasie epidemii grypy lub innych chorób zakaźnych oraz w czasie gdy uczniowie są szczepieni możemy dodatkowo omówić znaczenie szczepień ochronnych czy zachowanie się w czasie choroby. |
|
|
Osobnego potraktowania wymaga wścieklizna. Powinno się o tej groźnej chorobie mówić głównie przed feriami i przed wycieczkami do lasu lub w okresie, gdy choroba ta pojawi się na danym terenie. Możemy wspólnie z uczniami zredagować ostrzegawczo-informacyjny plakat (zał. 3). |
|
Higiena odzieży i obuwia |
Uczeń potrafi utrzymać w porządku osobiste rzeczy (wyczyszczenie obuwia, przyszycie guzika, przepranie skarpetek). Wie jak ubrać się w różnych porach roku. |
Na lekcji wychowawczej przeprowadzamy dyskusję na temat słuszności powiedzenia: "Jak cię widzą, tak cię piszą”. Rozwijamy znaczenie najczęściej używanych przymiotników, za pomocą których ludzie pozytywnie lub negatywnie oceniają wygląd człowieka lub jego ubiór np.: elegancki, schludny, modny, skromny, zadbany, szykowny, twarzowy ,niepraktyczny, niechlujny, niegustowny, staromodny itp. Podkreślamy, że ubiór powinien być stosowny do sytuacji w jakiej go nosimy (zimowy, roboczy, wizytowy, karnawałowy, wieczorowy, galowy, plażowy itp.). Dochodzimy do wniosku, że ubiór powinien przede wszystkim odpowiadać wymogom higieny (czysty, przepuszczający powietrze, wygodny, chronić przed zimnem i deszczem. To, jak wyglądamy zależy w dużej mierze od nas
samych. W różnych sytuacjach wychowawczych (wycieczka, mecz, uroczystość szkolna, wieczorek taneczny czy przerwa między lekcjami zwracamy uczniom uwagę na niestosowny ubiór. Sprawdzamy przed pierwszą lekcją, czy buty są wyczyszczone, pilnujemy szczególnie na wychowaniu fizycznym, aby uczniowie ćwiczyli w stroju sportowym i przebierali się po zakończonej lekcji, a jeśli jest to możliwe wzięli przedtem prysznic. |
Higiena miejsca pracy i wypoczynku |
Uczeń potrafi utrzymać w porządku najbliższe swoje otoczenie, umie zamieść podłogę, zetrzeć kurz z mebli, wie dlaczego trzeba wietrzyć pomieszczenia, szczególnie gdy są zadymione, ma nawyk nieśmiecenia wokół siebie. |
Organizowanie przez PCK konkursu czystości i estetycznego
wyglądu klas. Udział masowy uczniów w akcji „Sprzątania świata” Propagowanie
idei segregowania śmieci Zaplanowanie zadań dla poprawy estetyki klasy i wzmożenie walki ze śmieciami w szkole i jej otoczeniu Egzekwowanie dobrego wywiązywania się dyżurnych ze swych obowiązków. |
BEZPIECZEŃSTWO Bezpieczeństwo w czasie uczestniczenia w ruchu drogowym. |
Uczeń wie jak zachować się na drodze jako
pieszy
lub jako rowerzysta Zdaje sobie sprawę, że złe zachowanie na drodze zagraża jego bezpieczeństwu i bezpieczeństwu innych |
Nauczyciele techniki przygotowują uczniów do egzaminu na kartę rowerową. W klasie IV wszyscy uczniowie powinni posiadać kartę rowerową. Wychowawcy klas powinni zorganizować uczniom spotkanie z policjantem z drogówki w celu
przedstawienia
zagrożeń w ruchu drogowym. W czasie wycieczek pieszych i rowerowych zwracamy uwagę na przestrzeganie przepisów drogowych. |
Bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych. |
Uczeń zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i umie ocenić czy sytuacja jest niebezpieczna. |
Na lekcji wychowawczej sporządzamy listę niebezpiecznych sytuacji do jakich może dość podczas gier i zabaw na terenie szkoły i poza nią (zał. 4). |
Odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych. |
Uczeń wie jak postąpić gdy czuje się w niebezpieczeństwie, gdy inni na niego napadają, gdy otrzymuje propozycje od ludzi nieznajomych. |
Razem z uczniami formułujemy zasady zachowania się w sytuacjach zagrożenia wymienionych w celach (zał.5). |
Pierwsza pomoc w nagłych wypadkach. |
Uczeń wie jak zachować się po doznaniu urazu, podejmuje próby prostych zabiegów pierwszej pomocy. |
PCK w ramach swojej działalności przeprowadzi pokaz opatrywania niewielkich ran. Zapozna też uczniów ze stosowanymi powszechnie środkami opatrunkowymi. Opiekunowie wszystkich wycieczek zabierają ze sobą podręczne apteczki. |
ŻYWNOŚĆ, ŻYWIENIE Urozmaicenie i regularność posiłków |
Uczeń zna podstawowe składniki pokarmów, wie dlaczego je je i do czego są mu one potrzebne. Zna składniki niezbędne w odżywianiu i te, które w nadmiarze szkodzą. |
Podstawową wiedzę o żywności i żywieniu zdobywają uczniowie na lekcjach przyrody. Na lekcjach wychowawczych można przeprowadzić ocenę ułożonych przez uczniów dziennych jadłospisów. Można też sporządzić plansze promujące zdrową żywność i wywiesić na klasowej gazetce. |
Uczeń umie przygotować dla siebie II śniadanie, potrafi zakupić podstawowe produkty żywności i zapakować je. |
Na wycieczkach i obozach uczniowie pomagają przy przygotowywaniu posiłków, posługują się sztućcami W ramach niektórych lekcji mogą uczniowie pod nadzorem nauczyciela przygotować wspólnie II śniadanie. Powinni przedtem zaplanować rodzaj i ilość potrzebnych produktów, a potem dokonać zbiorowego zakupu. |
|
Zabezpieczenie żywności przed zanieczyszczeniem i zepsuciem. |
Uczeń rozróżnia produkty żywnościowe sprzyjające zdrowiu i szkodliwe.
|
Na lekcji przyrody lub na lekcji wychowawczej możemy na konkretnych przykładach pokazać uczniom jaką datę ważności mają poszczególne produkty, jakie zawierają konserwanty, jaki jest ich skład, ile zawierają kalorii itp. W dalszej części lekcji możemy zapytać uczniów : co to jest zdrowa żywność, co to są zatrucia pokarmowe i skąd się biorą. |
Estetyka i kultura spożywania posiłków. |
Uczeń wie, że w towarzystwie wspólne spożycie posiłków jest lepsze, potrafi zachować się przy wspólnym stole, umie estetycznie nakryć do stołu. |
Przy okazji zbliżających się świąt możemy z wychowankami omówić zasady zachowania się przy stole
i jak powinno się nakrywać do stołu. Przygotowujemy dla babć i dziadków z okazji ich święta krótki program artystyczny, życzenia i
skromny poczęstunek przy nakrytym stole. |
AKTYWNOŚĆ Bilans energetyczny Spożycie Wydatkowanie |
Uczeń wie, że pokarmy dostarczają różnej ilości energii, zna pokarmy wysokokalorczne wie od czego zależy większe lub mniejsze zapotrzebowanie na kalorie. |
Na podstawie tabeli kaloryczności (zał.6) układamy odpowiednie pod względem zawartości kalorii danie dla osoby o określonym zapotrzebowaniu. Możemy też oceniać kaloryczność różnych zestawów dań. |
Zabawy ruchowe i rekreacja |
Uczeń wie, że ćwiczenia fizyczne wpływają na harmonijny rozwój organizmu (układ mięśniowy, kostny i krążenie ) Potrafi
zorganizować zabawę ruchową Ma
nawyk właściwego ubierania się Potrafi ocenić i dobrać właściwe dla siebie miejsce do pracy (krzesło, stolik) i dba o zachowanie właściwej postawy Potrafi właściwie zachować się wobec drużyny przeciwnej. |
Na początku roku szkolnego uczniowie sami określają numer krzesła i stolika dostosowany do swego wzrostu. Każdy siada przy właściwym stoliku. W czasie wszystkich lekcji nauczyciele zwracają uwagę na właściwą postawę siedzącą uczniów (dobrze podsunięte krzesło, łokcie na blacie, wyprostowane
plecy. Uczniowie opowiadają jak mają w swoim domu urządzony kącik do odrabiania lekcji. |
Sami uczniowie mogą prowadzić ćwiczenia śródlekcyjne według opracowanego przykładowego zestawu ćwiczeń (zał. 7), mogą uczestniczyć w organizowaniu święta sportu szkolnego i innych imprez sportowych, mogą też sami w czasie wolnym rozgrywać turnieje na boisku szkolnym. W rozmowie z uczniami możemy dowiedzieć się, jakie preferują oni formy wypoczynku, jak wykorzystują wolny czas na wypoczynek czynny i bierny. Można zaproponować uczniom inne sposoby spędzania wolnego czasu np. turystykę rowerową w zamian za przesiadywanie przed telewizorem. Można
utworzyć w klasie kącik hobbystów. Następnym tematem do rozmowy może być kształtowanie dobrych stosunków w zespole. Należałoby skrytykować złe odnoszenie się do uczniów słabszych, mniej sprawnych i do kolegów z drużyny przeciwnej. Podkreślić można, że nawet najlepsze drużyny nieraz przegrywają, że nieraz trzeba umieć pogodzić się z przegraną. Na koniec można zapytać uczniów, czy wiedzą, co znaczą angielski słowa FAIR PLAY i czy sami stosują w praktyce zasadę FAIR PLAY. |
||
Organizacja odrabiania lekcji i czasu wolnego. |
Uczeń wie, jak zaplanować zajęcia w czasie dnia, umie wybrać odpowiednie audycje telewizyjne, potrafi sprawnie odrabiać lekcje, wie , co to znaczy wypoczynek i relaks. |
Zadajemy uczniom opracowanie harmonogramów całodniowych zajęć. Potem na lekcji wychowawczej racjonalizujemy je. Przedstawiamy uczniom relaksację jako jedną z aktywnych form wypoczynku. |
Prawidłowa postawa ciała i czynniki ją warunkujące. |
Uczeń potrafi kontrolować i korygować postawę ciała w czasie stania, siedzenia i leżenia. |
Profilaktycznie zalecamy uczniom przyjmowanie prawidłowej postawy, przede wszystkim siedzącej, w czasie trwania lekcji. Przestrzegamy uczniów przed długotrwałym przebywaniem w tej samej pozycji. Zapewniamy uczniom
odpowiedniej wielkości stoliki i krzesła. Kwalifikujemy uczniów z wadami postawy na zajęcia z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej. Zachęcamy uczniów i rodziców, by skorzystali z badań postawy ciała metodą antropometryczną. |
EDUKACJA
DO ŻYCIA Wyrażanie
emocji |
Uczeń wie jaki wpływ wywierają na człowieka emocje pozytywne, a jaki negatywne. |
Inscenizujemy sytuacje z życia, w których występują emocje. Uczniowie mogą improwizować. |
Własne mocne i słabe strony |
Uczeń wie, że ludzie różnią się między sobą, zna swoje mocne i słabe strony, domyśla się, co inni w jego postępowaniu lubią, a co nie. |
W formie zabawowej sprawdzamy, jaka istnieje zbieżność w samoocenie i w ocenie kolegi słabych i mocnych stron danego ucznia. Wygrywa para, która ma najwięcej jednakowych odpowiedzi. |
Podstawowe reguły i zasady obowiązujące w relacjach międzyludzkich, sposoby radzenia sobie z własnymi i cudzymi emocjami. |
Uczeń zna obowiązujące w relacjach z ludźmi podstawowe zasady. |
Razem z uczniami staramy się odkryć najważniejsze reguły postępowania w stosunkach międzyludzkich. Wpajamy uczniom: szacunek do przeciwnika, tolerancję, prawdomówność, asertywność (zał.8), empatię i inne. |
Uczeń potrafi w sytuacjach konfliktowych przewidzieć, co myśli i czuje przeciwnik, wie, kiedy nadszedł czas, by prosić o pomoc innych. |
Wspólnie z uczniami szukamy odpowiedzi na pytanie: ”Jak zachować się w sytuacji konfliktowej?” W trakcie dyskusji gromadzimy materiał do planu postępowania, który ułożymy na zakończenie lekcji (zał.9). |
|
Uczeń wie, co to jest stres i jak sobie z nim poradzić, potrafi zastosować podstawowe techniki relaksacyjne.
|
Z badań wynika,
że zestresowane dzieci można rozpoznać po typowych oznakach. Są one zazwyczaj przestraszone i spięte,
oddychają na ogół krótko i zbyt płytko, robią wrażenie smutnych,
mają złe samopoczucie, czasami skarżą się na bóle głowy i brzucha.
Większość dzieci zestresowanych ma nieprawidłową postawę ciała. |
|
Porozumiewanie się, współpraca z innymi, szacunek dla siebie i dla innych, przyjaźń i koleżeństwo. |
Uczeń wie, co pozwala współpracować z innymi, od czego zależy, czy czuje się z nimi dobrze. |
Możemy przeprowadzić ankietę, w której uczniowie określą, jakie cechy przyjaciela cenią najbardziej. Dokonują wyboru z ustalonego zestawu cech: jest szczery, jest lojalny, umie zachować tajemnicę, daje mi oparcie, jest serdeczny, jest gotów poświęcić mi czas, ma poczucie humoru, jest inteligentny, ma swoje zdanie, ma podobne zainteresowania, może udzielić mi pomocy w nauce, jest dobrym słuchaczem, jest atrakcyjny itp. Aby nie mylić koleżeństwa z przyjaźnią, można spróbować zestawić ich typowe różnice np.: -Kolegów mamy wielu, przyjaciół niewielu, czasami tylko jednego. -Kolegów zyskujemy i tracimy często, bez szczególnego powodu, przyjaźń zaś trwa długo -Kolegami są osoby z którymi razem przebywamy w klasie, na boisku czy na wycieczce, przyjaciela wybieramy sobie według własnego uznania. -Kolega nie ma wobec nas zobowiązań, na przyjaciela natomiast liczymy w trudnych sytuacjach, że nam pomoże , nas wesprze, wysłucha. |
Uczeń wie, co to znaczy komunikacja i od czego zależy, potrafi aktywnie słuchać i prowadzić dialog. |
Organizujemy z uczniami zajęcia warsztatowe z zakresu komunikacji. Zwracamy uwagę na sposób mówienia, gesty, mimikę. |
|
Związki uczuciowe w rodzinie. Prawa i obowiązki jej członków. |
Uczeń rozumie związki między członkami rodziny, zna swoje obowiązki, wie też , że przysługują mu pewne prawa. |
Prowadzimy pogadankę kierowaną na temat rodziny. Uczniowie powinni odpowiedzieć na następujące pytania: Jakie są moje obowiązki w rodzinie i za co odpowiadam? Kto w domu ma najwięcej obowiązków? Za co kochają nas rodzice? Jak my okazujemy swoim rodzicom szacunek i miłość? Zapoznajemy uczniów z ich prawami wynikającymi z „Karty Praw Dziecka”. |
Problemy i potrzeby kolegów niepełnosprawnych, osób chorych i starszych. |
Uczeń jest przekonany, że ludzie niepeł- |
Formułujemy listę
problemów, na jakie napotykają |
EDUKACJA |
Uczniowie wiedzą, jak stają się kobietami i mężczyznami, co to jest poród, miesiączka, ciąża, wiedzą, kiedy będą mogli mieć własne dzieci i czego się obawiać, gdy coraz bardziej będą dorastać. Posiadają podstawowe informacje o zmianach fizycznych i emocjonalnych w okresie pokwitania. Wiedzą, jak można okazywać swe uczucia innym, jak radzić sobie, gdy się utraci przyjaciela. Potrafią rozpoznać niebezpieczne dla siebie sytuacje i zachowania innych ludzi oraz zwrócić się o pomoc. Wiedzą, co to jest AIDS i jak można się tym wirusem zarazić. Posiadają nawyki higieniczne. |
Realizacja na lekcjach wychowania w rodzinie |
ŻYCIE BEZ NAŁOGÓW |
Uczniowie wiedzą, jak na organizm |
Szkoła organizuje
szkolenie nauczycieli i |
Uczniowie potrafią zaprezentować własne |
Omawiamy i ćwiczymy z uczniami sytuacje, |
|
Każdy człowiek może się spodziewać, że |
BEZIMIENNA ANKIETA NA TEMAT HIGIENY CIAŁA
1.Ile czasu dziennie poświęcasz na higienę swego ciała:
2.Jak często myjesz:
3.Jak często
czyścisz zęby?...........................................................................................................
4.Jak często obcinasz paznokcie:
5.Czy masz w domu:
6.Czy w kranie
jest zawsze ciepła
woda?.....................................................................................
7.Jakich środków higieny używasz?
8.Czy zgadzasz
się z powiedzeniem, że „częste mycie skraca życie”?
..............................................................................................................................................
9.Czy uczniowie klasy V są twoim zdaniem w stanie sami zadbać o higienę
osobistą i czy powinni czuć się odpowiedzialni za to?
.......................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................
FLUOR W PASTACH DO ZĘBÓW
Aby
skutecznie zapobiegać próchnicy i chorobom przyzębia, należy przede
wszystkim co najmniej
2 razy dziennie czyścić zęby, stosować pasty fluorkowe i odpowiednio się odżywiać.
Szczotkowanie zębów pastą
zawierającą fluorki np. fluorek sodu (NaF) powoduje przy regularnym stosowaniu
znaczny spadek próchnicy od 30% do60%.
Działanie fluorku sodowego jest wielostronne:
1.Ochrania szkliwo zębów przed działaniem kwasów, które powstają w wyniku
procesu
fermentacji węglowodanów (głównie sacharozy) wywoływanej przez bakterie. Po
spożyciu węglowodanów
zwiększa się odczyn kwaśny płytki nazębnej i trwa około 30 min. na
poziomie próchniczotwórczym.
2.Hamuje rozwój bakterii, która tworzy płytkę nazębną. Paciorkowiec ten o
nazwie
Streptococus mutans ma zdolność przytwierdzania się do powierzchni zębów w
obecności sacharozy (cukru).
3.Wywołuje proces remineralizacji szkliwa (fluorek sodu wbudowuje się w
kryształy apatytów
szkliwa).
CO TO JEST WŚCIEKLIZNA?
1. Wścieklizna to wirusowa choroba zakaźna ptaków i ssaków, zwłaszcza drapieżnych, przenoszona naLISTA NIEBEZPIECZNYCH SYTUACJI
1. Wychylanie się z okna klasy.ZASADY POSTĘPOWANIA
GDY CZUJESZ SIĘ W NIEBEZPIECZEŃSTWIE
1.
Nie wpadaj w panikę, rozważ, jak duże jest niebezpieczeństwo i co możesz
zrobić.
2. Nie narażaj innych na niebezpieczeństwo.
3. Próbuj
sam uniknąć niebezpieczeństwa i pomóc innym.
4. Sprowadź
pomoc, poinformuj o niebezpiecznym zdarzeniu ludzi dorosłych.
GDY NAPADAJĄ NA CIEBIE (Pobicia, kradzieże, groźby, wymuszenia)
1.
Nie oddalaj się zbytnio od domu, szczególnie gdy jesteś sam, nie
odwiedzaj miejsc odludnych wieczorem
słabo oświetlonych
2.
Informuj rodziców lub nauczycieli, gdy chcesz gdzieś pójść, podaj
przypuszczalny czas twojego powrotu.
3. Gdy
cię ktoś zaczepi, nie daj się sprowokować, bądź spokojny i odpowiadaj
zdecydowanie, nie ulegaj
namowom i groźbom, nie wykonuj gwałtownych ruchów.
4. Powiedz
twojemu napastnikowi, że o zajściu poinformujesz starszych.
5. Przy
nadarzającej się okazji oddal się.
6. O
zajściu koniecznie powiadom ludzi do których masz zaufanie.
GDY OTRZYMUJESZ PROPOZYCJE OD LUDZI, KTÓRYCH NIE ZNASZ
1.
Skończ rozmowę jak najszybciej.
2. Nie
daj się skusić ewentualnymi obiecankami.
3. Odpowiadaj
stanowczo „NIE”.
4. O
fakcie powiadom ludzi starszych.
KALORYCZNOŚĆ POKARMÓW
Promując zdrowie w szkole, nie możemy zapomnieć o dzieciach z nadwagą.
Wskazane byłoby, aby uczniowie umieli dobrać sobie odpowiednią dietę,
zaplanować zajęcia ruchowe i stale
kontrolować masę swego ciała, aby otrzymywały wsparcie psychiczne od ludzi z
ich otoczenia. W procesie pozbywania się nadwagi muszą czynnie uczestniczyć
rodzice dziecka, od których zależy przecież zmiana sposobu żywienia. W tym
celu potrzebna jest szeroka edukacja zarówno uczniów jak i rodziców.
Jednym
z tematów wymagających omówienia jest zbyt duża kaloryczność
przygotowywanych pokarmów. Uczniowie i ich rodzice powinni zapoznać się z
tabelami kaloryczności różnych pokarmów, z
normami energii, którą należy organizmowi dostarczyć, jak i z szybkością
spalania się spożytego pokarmu.
Pouczającym będzie przykład zestawienia trzech różnych śniadań i porównanie
ich kalorycznóści.
Uczniowie
w wieku 10-12 lat mają następujące zapotrzebowanie dzienne na kalorie:chłopcy-2350
kalorii, dziewczęta-2250 kalorii. Pierwsze śniadanie powinno pokrywać jedną
czwartą dziennej normy (560-590 kalorii).
PIERWSZE ŚNIADANIE
Szklanka mleka3,2% 145 kcal | Szklanka mleka 2% 120 kcal | 100 g chipsów 150 kcal |
2 bułki pszenne 250 kcal | 2 kromki chleba zwykł. 204 kcal | Puszka coli 120 kcal |
Masło extra 20 g 16 kcal | Masło śmietankowe 13 kcal | |
2 plastry sera 140 kcal | 4 plastry szynki drob. 100 kcal | |
Banan 200 g 100 kcal | 2 jabłka 72 kcal |
Po
obliczeniu kaloryczności przedstawionych wyżej posiłków
okazuje się, że środkowy zestaw jest
najodpowiedniejszy (509 kcal). Nie do przyjęcia jest zestaw trzeci ze względu
na składniki pokarmowe i zbyt dużą kaloryczność (670 kcal). Normę ilości
kalorii przekracza też zestaw pierwszy( 611 kcal ).
ZESTAW ĆWICZEŃ ŚRÓDLEKCYJNYCH
1. ĆWICZENIA SZYI
- Skłony głowy w przód, w tył i w bok, skręty i krążenia głowy.
2. ĆWICZENIA RAMION
- Skurcze pionowe i poziome ramion. Wymachy, rzuty, wyprosty, wznosy,
krążenia jedno i oburącz.
3. ĆWICZENIA TUŁOWIA
- Skłony tułowia w przód i w tył, skłony tułowia w bok, skręty
tułowia, skręty
i krążenia tułowia.
4.ĆWICZENIA NÓG
- Chód, biegi w miejscu, podskoki jednonóż i obunóż. Wymachy nóg.
5.ĆWICZENIA ODDECHOWE - Ćwiczenia z głębokimi wdechami i wydechami, wdech
nosem i wydech
ustami.
CO TO JEST ASERTYWNOŚĆ?
Zachowanie asertywne to takie, aby inni ludzie odczuwali, że darzymy ich
szacunkiem i chcemy pozyskać ich wzajemny szacunek. Zachowanie takie pozwala
nam osiągać to, czego chcemy, ale nie kosztem innych ludzi, w przeciwieństwie
do zachowań biernych, gdy pozwalamy, by inni osiągali swój cel naszym
kosztem; postaw agresywnych, gdy próbujemy osiągnąć swój cel kosztem innych
oraz postaw manipulowanych, gdy próbujemy
osiągnąć swój cel kosztem innych, nie uświadamiając im tego.
Jeżeli chcemy
być asertywni, powinniśmy mieć pozytywny stosunek do własnej osoby.
Negatywne rozważania
o sobie powinniśmy zastąpić afirmacją własnej osoby. W mowie należy używać
słów aktywnych typu: ja nie będę...., ja potrzebuję.... itp. zamiast
biernych. Stawiajmy sobie zadania na naszą miarę, aby były możliwe do
wykonania. Każdy sukces natomiast, choćby mały, wynagradzajmy sobie. Nie
uskarżajmy się jednak, gdy coś się
nie uda, wyciągnijmy z tego pozytywne wnioski. Nie rozpaczajmy, jeżeli ktoś
nas nie docenia, nie lubi. Powiedzmy sobie, że nie jest nas godny i że to jego
strata, że nas nie zna.
W stosunku do innych ludzi bądźmy zarozumiali, bezpośredni, ale przede
wszystkim konkretni (mówmy, co mamy na myśli bez zbędnych słów pochwały,
wymówek czy agresji. Doceniajmy pochwały od innych ludzi, ale miejmy też
podejrzenie, że chcą nami manipulować. Słuchajmy uważnie słów krytyki,
nie odrzucajmy ich od razu. Jeśli jest prawdziwa- podziękujmy, jeśli mija się
z prawdą, nie bierzmy jej pod uwagę. Zaprezentujmy też zdecydowaną postawę
w czasie rozmowy. Stójmy prosto, patrzmy swemu
rozmówcy prosto w oczy, mówmy jasno i spokojnie, nie podnośmy głosu i nie uśmiechajmy
się niepotrzebnie, nie dajmy się wyprowadzić z równowagi, nie dopuszczajmy
też do konfrontacyjnych rozwiązań. Starajmy się
uznać i docenić punkt widzenia innych, ale nie dajmy się odwieść od
własnego punktu widzenia, powtarzajmy uparcie, jakie jest nasze stanowisko.
Gdy porozumienie jest niemożliwe
do osiągnięcia, zaproponujmy czas na zastanowienie i przemyślenie sprawy.
Asertywność
w szkole jest bardzo wskazana, promuje bowiem zdrowie psychiczne i umożliwia
uczniom opieranie się presji ze strony swoich rówieśników jak i z innych
stron.
STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA KONFLIKTÓW
1. Przyjmij zasadę, że konflikty trzeba rozwiązywać, a nie przed nimi uciekać.PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O PAPIEROSACH
Z
badań Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie z 1990 roku wynika, że pierwsze próby
palenia tytoniu podejmowane są najczęściej w wieku młodzieńczym. W wieku
11-15 lat ma je już za sobą 36% młodzieży,
50% chłopców i 22% dziewcząt. Codziennie pali w tym przedziale wiekowym 16%
chłopców i 6% dziewcząt.
Większość z nich (68%) wypala tygodniowo 10 papierosów.
Ta zatrważająca statystyka zmusza do podejmowania wszelkich możliwych działań
przede wszystkim profila-
ktycznych. Nie pomogą tu żadne zakazy i kontrole młodzieży, trzeba uczniów
przekonać, aby sami podjęli decyzję
o niepaleniu lub o rzuceniu palenia, trzeba zapoznać ich ze skutkami wywoływanymi
przez nikotynizm.
1. DLACZEGO PALENIE PAPIEROSÓW JEST SZKODLIWE?
Tytoń i dym z papierosów zawierają ponad 3800 pierwiastków i związków
chemicznych. Najbardziej
toksyczne są: tlenek węgla, który zmniejsza zawartość tlenu we krwi
i utrudnia pracę serca, nikotyna, tlenek azotu
. Rakotwórcze działanie mają: ciała smołowate, metale ciężkie,
pierwiastki promieniotwórcze i inne.
Oprócz tych działań składniki dymu papierosowego są mutagenne, teratogenne
(powodujące wady w rozwoju)
oraz wywołują alergię.
Główny strumień dymu jest wdychany przez palacza, lecz z tlącego się
papierosa ulatnia się tzw. boczny
strumień dymu, który zawiera najwięcej szkodliwych substancji. Wdychają go
tzw. bierni palacze.
Nierzadko są nimi nasze dzieci.
2. JAKIE SKUTKI WYWOŁUJE DYM PAPIEROSOWY?
Palenie tytoniu stanowi najpoważniejszy czynnik ryzyka w nowotworach złośliwych
płuc. Do nowotworów
złośliwych powodowanych przez tytoń zalicza się nowotwory wargi, jamy
ustnej, gardła, przełyku, krtani,
płuca, trzustki, nerki i pęcherza moczowego.
Z chorób płuc u palaczy częściej występują: zapalenie płuc, zapalenie
oskrzeli, przewlekły nieżyt oskrzeli,
rozedma płuc. Palacze tytoniu zwykle cierpią na ostre infekcje płuc oraz mają
gorszą sprawność wentylacyjną płuc.
Z chorób układu krążenia najgroźniejsza jest choroba wieńcowa i
zawał.
Bierne palenie przyśpiesza akcję serca , powoduje też wzrost ciśnienia
tętniczego u chorych z dusznicą bolesną, prowadzi do zaburzeń pracy serca płodu
u kobiet w ciąży palących tytoń. Bierni palacze cierpią też na
podrażnienie oczu, nosa i gardła, bóle głowy, nudności, nasilenie astmy,
alergie.
Palacze czują się często zmęczeni, mają złe samopoczucie, niezdrową cerę,
mniej ważą, są mniej odporni na choroby,
wpadają w sidła nałogu.
Dotkliwym skutkiem palenia jest też uszczuplenie dochodów palacza.
3.
PRZYCZYNY PODEJMOWANIA PRZEZ MŁODZIEŻ PALENIA TYTONIU.
Najczęstszymi przyczynami rozpoczynania palenia są: ciekawość, chęć naśladowania
innych, dorównanie
rówieśnikom, imponowanie otoczeniu, bunt przeciwko autorytetom, chęć odprężenia
oraz przyczyny zewnętrzne
jak: wpływ środowiska towarzyskiego i rodzinnego, oddziaływanie reklam, złe
warunki życia, bezrobocie,
sytuacje stresowe itp.
4. DZIAŁANIA MAJĄCE OGRANICZYĆ PALENIE TYTONIU:
- Karta antynikotynowa przyjęta w czasie I Europejskiej Konferencji „Europa
wolna od tytoniu” w
Madrycie 7-11 XI 1988r.
-
Dzień bez papierosa 19 XI
- Ograniczenia w reklamowaniu papierosów
- Ostrzeżenia
o złych skutkach palenia (napis na paczkach z papierosami)
- Zakaz
palenia w niektórych miejscach publicznych
- Audycje
radiowe i telewizyjne oraz artykuły prasowe na temat szkodliwości palenia
- Organizowanie
konkursów dla osób pragnących zerwać z paleniem
- Terapie
odwykowe i poradnictwo antynikotynowe.
Opracował
mgr Gerard Spichał