Zestawy
zadań z matematyki I Godzina
wychowawcza I Problem narkotyków w szkole
I Konkursy
Ciekawe linki I Karta osiągnięć
ucznia - ocena opisowa I Scenariusze zajęć
I Osnowa lekcji gimnastyki korekcyjnej
I Scenariusz "Dnia Matki" I
Problem edukacyjny I Program
edukacji regionalnej I Program edukacji
zdrowotnej I Scenariusze uroczystości
I Żywioły - scenariusze zajęć I
Konkurs
ortograficzny dla kl. III I Scenariusz
międzyklasowgo turnieju
Problem narkotyków w szkole
Co robić, kiedy w szkole pojawi się problem narkotyków.
1. Wskazówki dla dyrektora
• zadbaj o uzyskanie podstawowej wiedzy na temat narkotyków i zasad profilaktyki:
- ważne jest, aby wiedzieć dlaczego uczniowie sięgają po narkotyki i w jakich sytuacjach najczęściej to się
dzieje. Jakie są
pierwsze sygnały ostrzegawcze l fazy stopniowego uzależnienia - wreszcie jak można
najlepiej pomóc.
• nie pracuj sam, zdobądź sojuszników na terenie
szkoły:
-
istotna jest integracja grona pedagogicznego,
-
włączenie w proces rodziców uczniów,
• zwróć uwagę na dobre kontakty z otoczeniem zewnętrznym:
-
na pewno Policja, Straż Miejska
-
samorząd lokalny,
-
pełnomocnik ds. uzależnień.
- poradnie specjalistyczne,
• spraw, aby szkoleniem specjalistycznym z zakresu omawiane) problematyki byli objęci wszyscy nauczyciele,
pedagodzy i
członkowie Rady Szkoły:
-
wspólne jedno lub dwudniowe warsztaty prowadzone przez ekspertów pozwolą na pogłębienie wiedzy na
temat narkotyków,
- opracuj długofalowy program przeciwdziałania i dokonaj w jego ramach podziału obowiązków.
• wybierz odpowiedni dla szkoły program profilaktyczny i wprowadź go do ścieżki międzyprzedmiotowej we
wszystkich klasach:
- najlepiej taki, który jest sprawdzony, w oparciu o lokalne struktury i zaplecze szkoleniowe.
2. Wskazówki dla nauczyciela
Zaskoczenie, poczucie zagrożenia czy bezradności, a może strach to wszystko bardzo naturalne reakcje w sytuacji
pojawienia się w szkole narkotyków. Co zrobić, aby zachować się konstruktywnie i podjąć przemyślane i skuteczne
działania. Pamiętając, że to Ty stajesz w pierwszej linii na styku szkoła - uczeń, to jak się zachowasz, na ile słuszne
podejmiesz decyzję - podaję kilka praktycznych zasad w oparciu o jakże realizowany scenariusz:
1. Nie jest jeszcze za późno na podjęcie współpracy z osobami, które pomogą Ci w sytuacji
kryzysowej.
Nigdy nie jest za późno na podjęcie współpracy z osobami, które pomogą Ci w sytuacjach kryzysowych. Kiedy jest
jeszcze czas zadbaj o zbudowanie kontaktów z otoczeniem, co sprawi, że w określonej sytuacji nie będziesz sam i nie
dasz się zaskoczyć:
• miej na uwadze specjalistę od uzależnień,
• policjanta z posterunku dzielnicowego,
• rodziców Twoich uczniów.
2. Znalazłeś narkotyk i nie wiesz, co z nim zrobić.
Znalazłeś narkotyk „pod ławką" - i dalej?
• Nazwij rzecz po imieniu. To co trzymasz w ręku to narkotyk, a nie roślinka, pastylka etc. nikt nie wymaga, abyś
wiedział do
jakiej grupy on należy.
• Często nie będziesz mógł stwierdzić, który z uczniów przyniósł narkotyk.
• Zawsze pamiętaj, że nie możesz przechowywać narkotyku w szkole, u siebie w gabinecie etc. Posiadanie
narkotyku w Polsce
jest zabronione.
• Poinformuj o tym zdarzeniu bezzwłocznie swego dyrektora, to On jest Twoim zwierzchnikiem i odpowiada za
całokształt.
Narkotyk należy przekazać Policji.
3. Odkryłeś, że Twój uczeń ma przy sobie narkotyk.
Złapałeś ucznia z narkotykiem - i co dalej?
• zabezpiecz dowód przy świadkach, wezwij do szkoły rodziców (pamiętaj,
że od tej pory. jeżeli uczeń ma mniej niż 18 lat, na
wszystko co zrobisz musisz mieć zgodę rodziców).
• Wyjaśnij rodzicom rzeczowo sytuację w jakich okolicznościach wszedłeś w posiadanie narkotyku (jakie grożą
konsekwencje
ustawowe z racji posiadania narkotyków ich dziecku).
• Przyjmij postawę konstruktywnego udziału w rozwiązaniu problemu - zaproponuj rozmowę profilaktyczną
uczniowi, co się
takiego wydarzyło, co zamierza w tej sytuacji - skoro i tak należy oddać narkotyk Policji.
4. Podejrzewasz, że uczeń jest pod wpływem jakiegoś środka zmieniającego świadomość.
Podejrzewasz, że uczeń jest pod wpływem jakiegoś środka - i co dalej?
Natychmiast poinformuj o tym rodziców lub opiekunów, podaj rzeczowe uzasadnienie swoich podejrzeń. Powiedz,
co zaobserwowałeś, co Cię niepokoi. Pamiętaj, im więcej konkretów, tym mniej negacji ze strony rodziców lub
opiekunów. Zaproś ich na spotkanie, poinformuj ich, gdzie mogą uzyskać wsparcie, kto fest władny pomóc w
rozwiązaniu problemu,
5. Jesteś przekonany „uczeń bierze".
Wiesz, że uczeń używa narkotyków - i co dalej?
Jeżeli potwierdzą się Twoje obawy i okaże się, że uczeń używa narkotyków - musicie (w gronie rodzice - uczeń -
pedagog - poradnia) przedyskutować tę sprawę. To czy „wyrzucenie" ucznia będzie konieczne niech rozstrzygną
argumenty „za" i „przeciw".
Zwróć uwagę szczególnie na to, że:
• może się okazać, iż stopień zaawansowania psychofizycznego w narkotyki ucznia jest niewielki, nie zawsze
incydent z
narkotykiem musi oznaczać uzależnienie,
• dlatego też. obecność lub opinia specjalisty jest niezbędna, m. in. co do określenia jego stanu,
• jeżeli okaże się. że stan psychofizyczny pozwala na kontynuacją nauki, a proces terapeutyczny może przebiegać
ambulatoryjnie w oparciu o tzw. kontrakt (pod nadzorem rodziców lub opiekunów), to należy
przyjąć ową koncepcję za właściwą
z uwagi na to, że cała sytuacja dyfuzji zachowawczej osoby używającej narkotyku nie
wymyka nam się spod kontroli. Aby
jednak tak się stało, to w dużej mierze zależy od postawy Twojej
- jego nauczyciela, wychowawcy! dobrej woli dyrektora szkoły.
Uwaga!
Stosowny kontrakt pomiędzy uczniem, rodzicami lub opiekunami, a szkołą i placówką terapeutyczną reguluje wówczas
przejrzyście warunek dalszego uczestniczenia w zajęciach szkolnych, jeżeli ów uczeń przestrzega określonych zasad
kontraktu (absolutna abstynencja od środków zmieniających świadomość, uczestnictwo w zajęciach terapeutycznych,
zmiana postawy wobec dotychczasowych zachowań).
• jeśli jednak okaże się, że uczeń został sklasyfikowany jako osoba uzależniona, taka sytuacja wymaga podjęcia
decyzji
zaplanowania leczenia stacjonarnego (ośrodek resocjalizacji), o tym decyduje rodzina i poradnia
specjalistyczna - możesz
wówczas jedynie pomóc w rozwiązaniu problematyki dalszej jego edukacji doradzając
co ewentualnie można w ramach
obowiązujących przepisów MEN zaplanować uczniowi.