Zestawy
zadań z matematyki I Godzina wychowawcza
I Problem narkotyków w szkole I Konkursy
I Ciekawe linki I Karta
osiągnięć ucznia - ocena opisowa I Scenariusze
zajęć I Osnowa lekcji gimnastyki
korekcyjnej I Scenariusz "Dnia
Matki" I Problem edukacyjny I Program edukacji
regionalnej I Program edukacji zdrowotnej
I Scenariusze
uroczystości I Żywioły - scenariusze
zajęć I
Konkurs
ortograficzny dla kl. III I Scenariusz
międzyklasowgo turnieju
Program edukacji
regionalnej dla klas I-III
nauczania zintegrowanego
Niniejszy program „Nasza wspaniała
kraina” jest programem zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, edukacji
regionalnej. Zapewnia on osiągnięcie celów edukacyjnych określonych w
Podstawie Programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i
gimnazjów z dnia 15 lutego 1999 r.
Program ten stwarza możliwość
poznania przez uczniów własnego dziedzictwa kulturowego oraz budzenia szacunku
wobec tradycji i zwyczajów własnego regionu.
Realizacji treści tegoż programu
sprzyja zintegrowany charakter edukacji regionalnej oraz związek z
wychowaniem rodzinnym i środowiskowym, z którym uczniowie są mocno związani.
Najwłaściwszymi metodami pracy winny
być metody aktywizujące i pobudzające zainteresowanie dzieci. Dlatego też,
w miarę możliwości powinno się prowadzić zajęcia poza szkołą.
Cel ogÓlny:
Kształtowanie poczucia więzi z otoczeniem oraz odnajdywanie źródeł wartości w dziedzictwie kulturalnym własnego regionu.
Cele szczegÓłowe:
-
dostarczenie uczniom wiadomości o własnym regionie,
-
rozwijanie zainteresowań regionem poprzez wycieczki, zabawy związane z
obrzędami,
zwyczajami i tradycjami kulturowymi,
-
rozwijanie aktywności uczniów związanej z uczestnictwem w życiu danej
wspólnoty
rodzinnej lub lokalnej,
-
rozwijanie osobowości ucznia, jego wrażliwości na otaczającą do
rzeczywistość
kulturalną,
- kształtować
odpowiedni stosunek do zabytków kultury i folkloru.
Po zrealizowaniu zagadnień z edukacji regionalnej rozłożonych na
trzyletni okres nauczania uczeń powinien:
-
znać położenie i warunki naturalne swojej miejscowości, okolicy, w
nich: formy terenu,
charakterystyczne budownictwo, folklor, zabytki, pomniki, miejsca pamięci narodowej,
-
mieć poczucie wspólnoty kulturowej,
-
znać dzieje rodzinnej miejscowości (legendy i historię),
-
znać tradycje i zwyczaje regionu (stroje, tańce, przyśpiewki)
-
znać święta religijne w wielkopolskich domach (zwyczaje i obrzędy).
Zajęcia z edukacji regionalnej pozwolą poszukiwać uczniom odpowiedzi
na pytania w wielu dziedzinach jednocześnie. W szczególności mają na celu wprowadzenie uczniów w
atmosferę dawnych czasów. Ujrzane zabytki, pomniki oraz pamiątki będą wiązały
dzieci z przeszłością ziemi, na której wyrosły. Ważne jest, aby dziecko
działało w takich sytuacjach, podejmowało takie zadania, których rozwiązanie
jest ważnym doświadczeniem dla jego drogi rozwojowej i edukacyjnej.
Zgromadzone prace i wiadomości o
regionie warto w odpowiednich momentach wykorzystać, ponieważ tylko wtedy
uczniowie uznają celowość podejmowanych zadań i wartości własnej pracy.
Zagadnienia
związane |
Tematyka zajęć |
Sposób realizacji |
Uwagi |
I. Moja miejscowość w Wielkopolsce.
Przeszłość Piasków |
1.
Moja rodzinna |
Wycieczka po Piaskach, rozpoznawanie ważniejszych obiektów. Słuchanie opowiadań nauczyciela o przeszłości Piasków. Gromadzenie, np. zdjęć, pocztówek itp. |
|
2.
Nasza miejscowość na |
Zwiedzanie
zabytków Piasków. |
|
|
3.
Dzieje mojej |
Słuchanie
legend o Piaskach. |
|
|
4.
Moja rodzina i jej |
Wykonywanie przez dzieci albumu rodzinnego lub drzewa genealogicznego. Wyszukiwanie w rodzinnych zbiorach pamiątek oraz postaci znaczących dla naszej miejscowości dawniej i obecnie. |
|
|
5.
Dlaczego powinienem |
Prace plastyczne – „Najciekawsze, najstarsze, najpiękniejsze zabytki Piasków”. Wystawa prac – dołączenie ich do albumu. |
|
|
II.Nasza miejscowość w |
1.
Poznawanie naszego |
Piesza klasowa wycieczka do Grabonogu, do Muzeum Ziemi Gostyńskiej, itp. |
|
2.
Porównywanie |
Opowiadanie
nauczyciela. |
|
|
III.
Obrzędy, zwyczaje i |
1.
Święta religijne w |
Przygotowanie
klasowej wigilii. |
|
2.
Tradycje związane z |
Wykonywanie
Marzanny. |
|
|
3.
Wielkopolskie |
Gromadzenie
wyrazów od starszych mieszkańców Piasków i okolicy. |
Autorzy:
Halina Kuflińska
Dorota Filipowiak