Zestawy
zadań z matematyki I Godzina
wychowawcza I Problem
narkotyków w szkole I Konkursy
Ciekawe linki I Karta osiągnięć ucznia - ocena
opisowa I Scenariusze zajęć I
Osnowa lekcji gimnastyki korekcyjnej
I Scenariusz "Dnia Matki" I
Problem edukacyjny I Program
edukacji regionalnej I Program edukacji
zdrowotnej I Scenariusze uroczystości
I Żywioły - scenariusze zajęć I
Konkurs
ortograficzny dla kl. III I Scenariusz
międzyklasowgo turnieju I Ocena opisowa - kl. II I
Ocena opisowa - kl. III I Testy z chemii
I Turniej - Woda źródłem życia I
Scenariusz
przedstawienia kukiełkowego I Scenariusz - Nasza Europa
I Artykuł - Nauczanie zintegrowane
Artykuł - Nauczanie zintegrowane
W dniu 5 października uczestniczyłam w VII Zjeździe Stowarzyszenia
Nauczycieli Edukacji Początkowej( SNEP). Siedzibą SNEP jest miasto Katowice i
tam właśnie odbywają się jesienne zjazdy stowarzyszenia. Stowarzyszenie założono
w 1999r. Należą do niego nauczyciele nauczania zintegrowanego z całej Polski.
Celem statutowym SNEP jest popularyzowanie edukacji wczesnoszkolnej, ułatwianie
wymiany informacji i koleżeńskich kontaktów w środowisku nauczycielskim oraz
reprezentowanie członków stowarzyszenia i ich opinii, potrzeb, interesów
wobec społeczeństwa i władz.
O
istnieniu tego stowarzyszenia dowiedziałam się w 2001 r. Miałam przyjemność
uczestniczyć już w trzech zjazdach. Motto tego ostatniego brzmiało „Za
siedmioma górami za siedmioma lasami, czyli 7 metod aktywnych na 7 zjazd”
.Okazało się, że uczestnicy zjazdu mogli poznać więcej niż siedem metod.
Zaproponowano bowiem piętnaście warsztatów prowadzonych przez metodyków,
praktyków, autorów licznych publikacji. Stanęłam przed trudnym wyborem, gdyż
mogłam uczestniczyć w trzech wybranych zajęciach. Zdecydowałam się na
spotkanie z Jerzym Hamerskim – pedagogiem i instruktorem teatralnym z poznańskiej
szkoły „Łejery”. Zdradził on „Przepis na dziecięcy teatr gromadny”.
Pokazał, jak z piosenki przy użyciu prostych rekwizytów można zrobić mały
teatr (warunek- piosenka musi być „dobra”). Temat drugiego warsztatu bardzo
mnie zaintrygował, ponieważ wcześniej nie słyszałam o wykorzystaniu metody
story- line w edukacji wczesnoszkolnej. Polega ona na prezentowaniu jakiejś
historyjki poruszającej interesujące dzieci zagadnienia. Historia dzielona
jest na kilka części. Do każdego epizodu nauczyciel przygotowuje zestaw pytań
kluczowych, które inspirują uczniów do różnorodnych form aktywności.
Prowadząca warsztat Beata Sobczyk przekonała
nas do podejmowania prób pracy tą metodą. Ostatnie warsztaty, w których
uczestniczyłam prowadziła Urszula Strzelczyk - edukator, kierownik Pracowni
Kształcenia i Wychowania w WOM w Katowicach. Skupiła się ona na procesie
komunikowania, uświadamiając nam konieczność używania różnych kanałów
werbalnych i pozawerbalnych, aby jak najlepiej porozumieć się z dziećmi.
Zjazd
dał mi możliwość
nie tylko wzbogacenia mojego warsztatu pracy o nowe metody, lecz również
kontakt z nauczycielami- pasjonatami
otwartymi na nowe rozwiązania edukacyjne.
opracowała: mgr Danuta Piasecka