Zestawy
zadań z matematyki I Godzina
wychowawcza I Problem
narkotyków w szkole I Konkursy
Ciekawe linki I Karta osiągnięć ucznia - ocena
opisowa I Scenariusze zajęć I
Osnowa lekcji gimnastyki korekcyjnej
I Scenariusz "Dnia Matki" I
Problem edukacyjny I Program
edukacji regionalnej I Program edukacji
zdrowotnej I Scenariusze uroczystości
I Żywioły - scenariusze zajęć I
Konkurs
ortograficzny dla kl. III I Scenariusz
międzyklasowgo turnieju I Ocena
opisowa - kl. II I Ocena opisowa - kl. III
I Testy z chemii I Turniej
- Woda źródłem życia I Scenariusz
przedstawienia kukiełkowego I Scenariusz - Nasza Europa I
Artykuł - Nauczanie zintegrowane
Scenariusz - Nasza Europa
Tematy związane z Unią Europejską są w obecnym czasie niezmiernie aktualne. W obliczu starań Polski o przynależność do UE nawet najmłodszym trzeba przybliżać tematykę związaną z Unią Europejską. Blok tematyczny Nasza Europa realizowałam w klasie trzeciej. Składa się on z trzech scenariuszy dziennych. Do ich przygotowania wykorzystałam opracowanie „Unia Europejska krok po kroku" Alicja Nehring, Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Toruniu, Toruń 2001
Scenariusz bloku tematycznego Nasza Europa
Dzień 1
Temat : Europa wokół nas
Uczeń
-zna
podstawowe informacje o Europie
-wymieni
państwa sąsiadujące z Polską
-potrafi
korzystać z encyklopedii
-samodzielnie
pracuje z mapą
Metody: słowna,
działań praktycznych
Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: encyklopedie, mapki konturowe Europy dla każdego ucznia,
mapa fizyczna i polityczna Europy
1. Podział na
grupy
Każdy uczeń otrzymuje część widokówki przedstawiającej różne miejsca w
Europie. Osoby, których części złożą się w całość tworzą jedną drużynę.
2. Przejście do czytelni biblioteki szkolnej i
wyszukanie przez każda grupę informacji o Europie:
powierzchnia:
około 10,4 mln km
liczba
mieszkańców : około 750 mln
liczba
państw: 45
największe
państwo: Federacja Rosyjska
najmniejsze
państwo: Watykan (0,44 km)
3. Powrót do klasy. Przedstawienie zebranych informacji.
4.Obserwacja mapy fizycznej Europy. Wskazywanie gór, rzek, jezior.
5. Zaznaczanie na mapie konturowej Europy mórz.
6. Obserwacja mapy politycznej- wskazywanie państw europejskich oraz ich
stolic. Zamalowanie na mapie konturowej Polski. Nazywanie państw sąsiedzkich.
Dzień 2
Uczeń:
-posiada podstawowe informacje o Unii Europejskiej
-wie, jakie państwa należą do Unii Europejskiej i zna ich stolice
-zna symbole Unii Europejskie: flaga, hymn
-rozpoznaje
banknoty i monety EURO
Metody: słowna,
działań praktycznych
Środki dydaktyczne: kartka z
kalendarza, rozsypanka wyrazowa „Państwa i ich stolice”, mapa Europy, mapka
konturowa Europy dla każdego ucznia, flaga UE, nagranie hymnu UE, banknoty EURO
1. 9 maja -
Dzień Europy
Prezentacja kartki z kalendarza
„9 maja – Dzień Europy”
Uczniowie wypełniają tabelkę
Państwo |
Data święta narodowego |
Data Dnia Europy |
Polska |
11 listopada |
9 maja |
Francja |
14 lipca |
9 maja |
Niemcy |
3 października |
9 maja |
Próba
odpowiedzi na pytanie: Po co ustanowiono Dzień Europy? Kiedy się go obchodzi?
W jakich państwach obchodzi się ten dzień?
Uczniowie powinny dojść do konkluzji: ten dzień obchodzony jest w tym samym
czasie w różnych państwach europejskich
Dzień Europy ma podkreślać dążenie do integracji ekonomicznej i
politycznej.
2.Powstanie Unii Europejskiej
Historia powstania Unii Europejskiej (informacje dla nauczyciela)
1949r. Europa podzielona „żelazna
kurtyną” utworzenie NATO
1951r. powołanie Europejskiej Wspólnoty
Węgla i Stali ( Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg
i Włochy)
1957r. powołanie Europejskiej Wspólnoty
Gospodarczej (Belgia,
Francja, Holandia, Luksemburg, Włochy i Niemcy)
1973 r. do Wspólnot Gospodarczych należy 9 krajów ( Irlandia, Dania, Wielka
Brytania)
1976r. pierwsze wybory do Parlamentu Europejskiego
1979r. Wspólnoty Europejskie tworzy 10 krajów( Grecja)
1983r. „Uroczysta Deklaracja Utworzenia Unii Europejskiej”
1985r. Wspólnoty Europejskie
tworzy 12 państw (Portugalia, Hiszpania)
1985r. przywódcy państw członkowskich
Unii Europejskiej uczynili dzień 9 maja Dniem Europy
1991r. podpisano „Układ Europejski”- umowa o stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami
Europejskimi
1992r. w Maastricht podpisano
Traktat o Unii Europejskiej
1995r. do Unii Europejskiej przystępują Austria, Finlandia i Szwecja
1998r. początek negocjacji z państwami chcącymi przystąpić do Unii
Europejskiej: Polską, Czechami, Węgrami, Słowenią, Estonią i Cyprem
2002r. wprowadzenie do obiegu wspólnej waluty EURO
3.Instytucje Unii Europejskiej
Rada Europejska ,Parlament Europejski, Rada Unii Europejskiej, Komisja
Europejska, Trybunał Sprawiedliwości i Trybunał Obrachunkowy
Te szczegółowe informacje nauczyciel przedstawia uczniom w sposób wybiórczy
i opisowy. Uczniom można przybliżyć ideę wspólnej Europy na przykładzie
funkcjonowania szkoły. Klasy to państwa istniejące na jednym
kontynencie( szkoła). Przywódca każdej klasy ( przewodniczący) bierze
udział w pracach samorządu szkolnego .Dzięki temu
łatwiej klasom realizować wspólne cele np. wydawanie gazetki szkolnej,
organizowanie dyskotek, reprezentowanie społeczności uczniowskiej przed
dyrekcją szkoły. Na terenie szkoły obowiązuje jednolity system oceniania
uczniów, ich praw i obowiązków itp.
4.Państwa członkowskie Unii Europejskiej
Oglądanie mapy przedstawiającej państwa Unii Europejskiej.
Zaznaczanie na mapkach konturowych państw- członków Unii Europejskiej
Łączenie nazwy państwa- członka Unii Europejskiej z jego stolicą - rozsypanka wyrazowa
5.Kolorowanie flagi Unii
Europejskiej.
Liczba gwiazd (12) jest niezmienna
i symbolizuje jedność Europy.
6.Wysłuchanie nagrania Hymnu Unii Europejskiej- „Oda do radości”
7. Zaprojektowanie rewersu monety
EURO z polskim motywem ( praca w grupach).
Oglądanie waluty EURO
Po przeliczeniu banknoty EURO będą wszędzie jednakowe. Bilon natomiast ma
identyczny wspólny awers, a na rewersie każde państwo umieści swój motyw
narodowy. Rysowanie propozycji rewersu polskiej monety EURO
Dzień 3 :Muzyczna wędrówka po Europie
Uczeń:
-dopasuje charakterystyczne zabytki i miejsca do państw europejskich
-skojarzy motywy muzyczne z określonymi państwami europejskimi
-zaśpiewa
po angielsku piosenkę „Are you sleeping ?”
Metody: działań
praktycznych
Formy: grupowa, zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: wykreślanka „Stolice”, plansze z nazwami państw, zdjęcia
zabytków, nagrania utworów muzycznych
Przebieg zajęć:
1. Wyszukiwanie nazw stolic - wykreślanka:
W |
E |
R |
A |
Z |
T |
Y |
O |
M |
L |
O |
T |
N |
D |
I |
Y |
N |
A |
K |
P |
A |
T |
R |
E |
S |
Y |
Ż |
P |
A |
T |
C |
E |
S |
N |
K |
Y |
W |
M |
A |
R |
D |
L |
R |
Y |
T |
2.Dopasowanie
charakterystycznych zabytków i miejsc do
kraju pochodzenia.
Grupy otrzymują zdjęcia zabytków oraz kartki z nazwami państw. ( Akropol,
Big Ben, wieża Eiffla, Koloseum, corrida, Wawel ). Układają nazwy państw wg
alfabetu ( Anglia, Francja, Grecja, Hiszpania, Polska, Włochy) i dopasowują do
nich zdjęcia. Porównanie wyników.
3.Kojarzenie motywów muzycznych.
Grupy wysłuchują sześciu fragmentów utworów i dopasowują do poszczególnych
państw Utwory( O, sole mio, aria Torreadora z opery Carmen, Krakowiak, taniec
Zorba, Frere Jacques, Old Mc Donald ).
4.Nauka piosenki
(na melodię „Panie Janie”)
„Are
you sleeping, are you sleeping
brother
John, brother John?
Morning bells are ringing,
morning bells are ringing.
Ding, ding, dong.
Ding,
ding, dong.
opracowała: mgr Danuta Piasecka