Zestawy
zadań z matematyki I Godzina
wychowawcza I Problem
narkotyków w szkole I Konkursy
Ciekawe linki I Karta osiągnięć ucznia - ocena
opisowa I Scenariusze zajęć I
Osnowa lekcji gimnastyki korekcyjnej
I Scenariusz "Dnia Matki" I
Problem edukacyjny I Program
edukacji regionalnej I Program edukacji
zdrowotnej I Scenariusze uroczystości
I Żywioły - scenariusze zajęć I
Konkurs
ortograficzny dla kl. III I Scenariusz
międzyklasowgo turnieju I Ocena opisowa -
kl. II I Ocena opisowa - kl. III
I Testy z chemii I
Turniej - Woda źródłem życia I Scenariusz
przedstawienia kukiełkowego I Scenariusz
- Nasza Europa I Artykuł - Nauczanie
zintegrowane
Turniej - Woda źródłem życia
Cele :
Wykazanie się przez uczniów
wiedzą na temat wody i organizmów w niej żyjących poprzez rozwiązywanie
rozmaitych zadań.
Uświadomienie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt.
Wdrażanie do zdrowej rywalizacji w duchu zabawy.
Słowo
wstępne na temat historii obchodów DNIA
ZIEMI
Każdego roku 22 kwietnia cały
świat uroczyście obchodzi wyjątkowe święto- Międzynarodowy Dzień Ziemi. W
tym ważnym dniu powinniśmy choć przez chwilę, pomyśleć o naszej planecie i
o całej przyrodzie. Nasza Ziemie „staruszka” ma już swoje lata- naukowcy
wciąż spierają się, ale bez zbędnej dokładności oceniają jej wiek na około
4-5 miliardów lat! Warto zatem i pora ku temu najwyższa by zadbać, zrobić coś,
aby nasz wspólny dom, Ziemia, był
zdrowy, piękny i czysty. Dzień Ziemi to święto o długiej tradycji. Po raz
pierwszy obchodzono je 22 kwietnia 1970 w USA. Od 1990 Dzień ziemi stał się świętem
międzynarodowym. Ludzie na całym świecie łączą się ze sobą w obronie
największego dobra- wspólnego domu całej ludzkości, planety Ziemi. Z okazji
tego dnia nasz klub ekologiczny przygotował inscenizację pt.
„Nasza Ziemia”. Po jej wykonaniu zaprosimy Was do udziału w turnieju
poświęconemu wodzie. Na poważnie i na wesoło sprawdzimy naszą wiedzę o
wodzie. Po turnieju nastąpi rozstrzygnięcie konkursu plastycznego dla klas
pierwszych. Potem wszyscy wyjdziemy, aby sprzątać nasz „ kawałek” planety. Jeśli znajdziemy puszki aluminiowe, to przynosimy
je do szkoły, ponieważ wznawiamy naszą akcję zbiórki puszek aluminiowych.
Pieniądze uzyskane ze sprzedaży puszek przeznaczymy na zakup programów
komputerowych dla nas- klas I, II i III.
Powołanie
jury
Wybór emblematów i miejsc przez
drużyny
potrzebne: 5 kopert, w każdej po 4 emblematy z symbolami deszczu, wiatru ,słońca,
chmury i błyskawicy, papierowe jeziorka wyznaczające stanowiska dla każdej
drużyny
W kopertach znajdują się
emblematy do zawieszenia na szyję , przedstawiające następujące symbole:
deszcz, wiatr, słońce, chmurę i błyskawicę. Od nich drużyny otrzymają
nazwy. Proszę o podejście po
jednym przedstawicielu z każdej drużyny i wylosowanie koperty. Drużyny zajmą
miejsca przy papierowych jeziorkach
wg wybranych znaków.
Konkurencja 1
potrzebne: woda mineralna,
kubek dla każdej drużyny i słomki dla każdego zawodnika
Ponieważ turniej nasz związany
jest z wodą zaczniemy od zabawy do której potrzebna jest woda mineralna. Woda
w butelce, którą trzymam wydobywana jest spod ziemi z głębokości 48 metrów
i zawiera wapń, magnes, potas i inne składniki mineralne. Każda drużyna
otrzyma pełną szklankę tej wody i po trzy słomki . Na sygnał START
zawodnicy równocześnie rozpoczynają picie wody przez słomkę. Drużyna,
która opróżni szklankę melduje o tym słowem KONIEC. Drużyna, która
najwcześniej wypije wodę otrzyma 5 punktów, kolejna 4 punkty i tak dalej.
Konkurencja 2
Odbędzie się teraz pierwsza
część konkursu wiedzy o wodzie. Każda drużyna odpowie na 2 pytania. Można
wybierać numery pytań od 1 do 15. Za prawidłową odpowiedź drużyna zdobywa
1 punkt.
Konkurencja 3
potrzebne: stare gazety
Człowiek od dawna
wykorzystuje rzeki i morza do transportu. Potrafi budować tratwy, łodzie i
ogromne statki. Kolejna zabawa polega na składaniu statków z gazety.
Popatrzcie na Martę , która przypomni nam , jak się składa papierowe
statki.( pokaz) Każda drużyna otrzyma stare gazety i przez 3 minuty będzie składać
łódki. Po usłyszeniu hasła STOP przestajemy składać papier. Za każdą złożoną
łódkę drużyna otrzymuje 1 punkt.
Konkurencja nr 4
potrzebne
: po 2 koperty dla każdej drużyny z
rozsypanymi hasłami: Oszczędzamy wodę i dbamy o jej czystość oraz Woda to
miejsce życia wielu roślin i zwierząt
Hasło naszego
turnieju brzmi „ Woda źródłem życia”. Drużyny będą układać 2 hasła
dotyczące wody z rozsypanki wyrazowej. W kopercie A są wyrazy do pierwszego
hasła, w kopercie B –do drugiego hasła Kartki prosimy układać na
niebieskich jeziorkach. Zaczniecie na sygnał START. Zakończycie po 1 minucie.
Za poprawnie ułożone hasło- jeden punkt
Konkurencja
nr 5
potrzebne: sznurek rozpięty na stojakach, klamerki, kolorowe chusteczki
Żeby uprać ubrania
potrzebna jest woda i jakiś środek do prania. Większość proszków do prania
zawiera fosforany, które trafiają do ścieków i trudno je oddzielić w
procesie oczyszczania .Powinniśmy używać proszków, które zawierają mało
fosforanów bądź nie zawierają ich wcale .Z praniem wiąże się następna
konkurencja. Przed wami rozciągnięty jest sznurek. Jest on podzielony wstążkami
na 5 odcinków. Drużyny staną naprzeciwko swojego kawałka sznurka. Każda
drużyna musi rozwiesić swoje pranie. Każdy z
zawodników musi przypiąć do sznurka dwiema klamerkami
jedną chusteczkę. Sławek pokaże w jaki sposób. Zaczniemy na hasło
START. Drużyna, która zakończy jako pierwsza daje sygnał KONIEC i otrzyma 5
punktów. Za źle przypiętą chusteczkę odejmuje się 1 punkt.
Konkurencja
nr 6
Druga część konkursu
wiedzy nt. wody. Są znów dwie rundy i w każdej drużyny odpowiadają
na jedno pytanie. Prawidłowa odpowiedź to jeden punkt. Wybieramy pytania od nr
1 do 15.
Konkurencja nr7
potrzebne: wycięte z papieru rybki z wpiętymi zszywkami, wędki (magnes zawinięty
w kawałek starej pończochy przyczepiony do sznurka)
Woda to miejsce życia dla
wielu roślin i zwierząt. Kolejne zadanie polega na łowieniu
ryb. Przez
1 minutę będziecie łowić wędką z magnesem papierowe rybki.
Zawodnicy mogą łowić na zmianę.
Konkurencja
nr 8
potrzebne: rurki, kolanka i złączki w takiej samej ilości dla każdej drużyny
( wypożyczone z zaprzyjaźnionego
sklepu)
Aby woda popłynęła w
naszych domach musi płynąć wieloma rurami.. Na rurociągach najlepiej zna się
hydraulik. Zabawicie się więc w hydraulików. Otrzymacie kilka rurek, kolanek,
złączek. Musicie je połączyć i poskręcać
w sposób dowolny ale tak, aby wykorzystać
wszystkie części. Macie na to 1 minutę. Za każdą część, której nie udało
się wam skręcić zostanie odjęty punkt. Za każdą skręconą część drużyna
otrzyma punkt
Konkurencja
nr 9
potrzebne : kubki z sokiem pomidorowym, pomarańczowym i jabłkowym)
Woda występuje w organizmach
zwierząt, w ciele człowieka i w
roślinach. Kolejna zabawa to rozpoznawanie smaku soku
z zamkniętymi oczami. Każda drużyna dostanie do spróbowania 3 soki.
Pijemy łyczek soku z każdego kubka. Gdy każdy zawodnik spróbuje soku to
wtedy uzgadnia cała drużyna nazwę owocu z którego sok zrobiono i zapisuje na
kartce. Za prawidłowo podana nazwę 1 punkt.
Podsumowanie
W czasie podliczania punktacji zostaje rozstrzygnięty konkurs plastyczny klas
pierwszych nt „Oszczędzajmy wodę i dbajmy o jej czystość” .Dziewięcioro
uczniów zostaje nagrodzonych książeczkami. Pozostali uczestnicy konkursu
otrzymali po długopisie.
Zakończenie turnieju:
Przedstawienie końcowej punktacji. Nagrodzenie klas dyplomami, a uczniów – członków drużyn- kalendarzami wydanymi przez NFOŚiGW.
Pytania konkursowe:
Uwaga: Na gazetce ściennej prowadzonej przez klub ekologiczny w ciągu miesiąca poprzedzającego turniej zamieszczane były wiadomości i informacje, które następnie pojawiły się w pytaniach.
I runda
1.Wymień nazwy przynajmniej dwóch oceanów
2.Jakiej wody jest na Ziemi więcej: słodkiej czy słonej?
3.W jakiej miejscowości mieści się ujęcie wody z podziemnego źródła dla
Piasków?
4.W jakiej miejscowości znajduje się oczyszczalnia ścieków płynących z
Piasków?
5. Co oznacza po grecku słowo „hydor” ?
6.W co zamienia się woda pod wpływem ogrzewania?
7.Wymien nazwy dwóch zawodów podczas wykonywania których pracownik musi stykać
się z wodą.
8.Podaj nazwy 3 rzek w Polsce.
9.Wymień nazwy 2 roślin wodnych.
10. Dlaczego na dnie głębokich zbiorników wodnych nie występują rośliny?
11.Wymień nazwy 3 zwierząt żyjących nad wodą.
12. Czym oddychają ryby?
13. Wymień nazwę zbiorników zawierających wody stojące.
14.Który święty jest patronem ekologów?
15. Jak nazywamy zjawisko przyboru wody w rzekach np. z topniejącego śniegu i
zalewania przez nią nadbrzeżnych łąk i pól?
II runda
1.Jaka woda jest w morzach: słodka czy słona?
2.Kiedy zużywamy mniej wody: pod prysznicem czy podczas kąpieli w wannie?
3.Jak nazywa się miejsce w którym oczyszcza się ścieki?
4.Wymień 2 wyrazy, w których znajduje się cząstka „hydro” lub
„hydr”.
5Wymięń 3 stany w jakich woda występuje w przyrodzie.
6.W co zamienia się woda pod wpływem niskiej temperatury?
7.Podaj nazwę jednego stylu pływackiego.
8.Nad jakim morzem leży Polska?
9.Podaj nazwę portu morskiego w Polsce.
10.Dlaczego Ziemia widziana z Kosmosu ma błękitny kolor i nazywana jest „Błękitną
Planetą”?
11.Wymień 2 ptaki żyjące nad wodą.
12. Jak nazywamy zamarzniętą wodę?
13.Podaj nazwy wód płynących.
14. Wymień 3 nazwy ryb.
15. Jak nazywa się szklane pudło w którym w domu hoduje się rybki ?
opracowała: mgr Danuta Piasecka