Zestawy
zadań z matematyki I Godzina
wychowawcza I Problem narkotyków w szkole
I Konkursy
Ciekawe linki I Karta osiągnięć
ucznia - ocena opisowa I Scenariusze zajęć
I Osnowa lekcji gimnastyki korekcyjnej
I Scenariusz "Dnia Matki" I Problem edukacyjny I Program
edukacji regionalnej I Program edukacji zdrowotnej
I Scenariusze uroczystości I Żywioły - scenariusze zajęć I
Konkurs ortograficzny dla kl. III I Scenariusz międzyklasowgo turnieju I Przyczyny niepowodzeń szkolnych I Święto
Niepodległości - scenariusz I
Bajka terapeutyczna I Tekst
relaksacyjny I Zasady postępowania i pracy z
dzieckiem leworęcznym I Zestaw ćwiczeń do pracy z
uczniem leworęcznym I
Agresja frustracyjna, naśladowcza i instrumentalna I
Agresja frustracyjna, naśladowcza
i instrumentalna - kierujące nimi prawidłowości;
zasady terapii
Ten temat referatu wybrałam z wielu względów, przede wszystkim
jednak dlatego, że agresja to zjawisko przerażające
swym zasięgiem. Spotykamy się z nią na co dzień.
W ubiegłym roku szkolnym podjęliśmy działania profilaktyczne mające na celu
przeciwdziałanie agresji, m.in. przeprowadzaliśmy w klasach anonimowe ankiety wśród
uczniów i ich rodziców.
Dzięki tym ankietom pozyskaliśmy informacje na temat opinii uczniów i rodziców
o przemocy jako zjawisku, jego skali, wzorach zachowań agresywnych, spostrzeżeniach na
temat osób stosujących przemoc, sposobach ograniczenia przemocy w szkole.
Przeglądając wyniki ankiet przeprowadzonych w mojej klasie I
B, doszłam do wniosku, że należy nieustannie poszerzać własną wiedzę na temat
agresji , bowiem to ma wielki wpływ na pomyślność wszelkich działań
profilaktycznych. To jest również zbieżne z wnioskami, które w swoim referacie
przedstawiła p. pedagog /,,Agresja dzieci w perspektywie rozwojowej. Różne oblicza
dziecięcej agresji”/ ; ten referat wygłosiliśmy na zebraniach z rodzicami w ubiegłym
roku szkolnym.
Agresywne zachowanie się jest jedną z form niedostosowania
społecznego. Zasadniczą cechą agresywnego zachowania się jest jego
swoista motywacja wyróżniająca je od innych rodzajów ludzkich czynności i działań.
Przejawia się ona w wystąpieniu określonych chęci, pragnień, zamiarów, tendencji
pobudzających do takiego zachowania się.
Jeśli u danego osobnika występują liczne zachowania
agresywne, określamy go mianem agresywnego. Mamy wtedy do czynienia z pewnymi tendencjami
lub skłonnościami agresywnymi czy też z agresją traktowaną jako względnie trwała
cecha osobowości.
Dzieci agresywne sprawiają poważne trudności wychowawcze, gdyż ich zachowanie
cechuje brak zdyscyplinowania powodujący naruszenie zasad regulaminu szkolnego oraz
innych norm regulujących współżycie społeczne. Osobnik agresywny wywiera destruktywny
wpływ na układ stosunków społecznych w grupie, powodując powstawanie w niej różnych
konfliktów i antagonizmów.
Przeciwdziałanie agresji wymaga poznania prawidłowości
kierujących agresywnym zachowaniem się oraz określenia genezy jego powstania. Te
zagadnienia były wielokrotnie przedmiotem badań psychologów i fizjologów.
Badania psychologiczne pozwoliły na wykrycie agresji frustracyjnej, naśladowczej
oraz instrumentalnej. Badania fizjologiczne wykazały istnienie agresji patologicznej
powstającej pod wpływem zaburzeń chorobowych zachodzących w organizmie.
AGRESJA FRUSTRACYJNA
Frustracja jest skutkiem blokady określonych potrzeb. W
powstawaniu agresywnego zachowania się dzieci i młodzieży szczególnie ważną rolę
pełni blokada potrzeby afiliacji, uznania społecznego oraz potrzeby samodzielności.
Agresywność przejawiana przez dziecko bywa konsekwencją blokady potrzeby
afiliacji spowodowanej oziębłością uczuciową rodziców, brakiem z ich strony objawów
serdeczności i życzliwości, nadmierną surowością oraz stosowaniem licznych kar
fizycznych. Dziecko staje się nieraz agresywne wskutek blokady potrzeby uznania
społecznego spowodowanego zbyt częstym upominaniem go, wytykaniem różnych wad i braków,
stawianiem za przykład dobrze uczących się lub wzorowo zachowujących się kolegów.
Również blokada potrzeby samodzielności, wywołana zbyt licznymi zakazami i nakazami
pochodzącymi od dorosłych, nadmiernym ograniczaniem samodzielności dzieci i młodzieży, może spełniać funkcję motywu agresywnego zachowania
się.
Do agresywnych reakcji frustracyjnych można zaliczyć reakcje
ekstrapunitywne / przejawiają się w agresji skierowanej na zewnątrz – na określone
osoby i przedmioty; manifestują się one w wybuchach gniewu, wrogości, przypisywaniu
innym winy za własne niepowodzenia / i intrapunitywne / przyjmują formę agresji
skierowanej na własną osobę, poczucia winy, niezadowolenia z siebie, potępiania swych
czynów /.
Przeciwdziałając agresji frustracyjne należy ustalić, które
potrzeby uległy blokadzie, powodując wystąpienie zachowań agresywnych oraz rozważyć
możliwości ich zaspokojenia. To bardzo trudne zadanie wychowawcze – wymaga ścisłej
współpracy z uczniem i jego rodzicami.
AGRESJA NAŚLADOWCZA
Agresywne zachowanie się dzieci i młodzieży bywa także
następstwem oddziaływania określonych wzorców zachowania się. Wystąpienie tego
rodzaju agresji stanowi wynik mimowolnego naśladownictwa wzoru agresywnego zachowania
się, z którym dana osoba styka się w swoim otoczeniu. Brak jest wtedy natomiast
motywacji typowej dla agresji frustracyjnej, przyjmującej formę poczucia krzywdy,
uczucia gniewu, chęci szkodzenia lub wyrządzenia komuś przykrości. Dany osobnik nie
uświadamia sobie, że zachowuje się agresywnie, ani też nie zdaje sobie sprawy ze
związku między własnym zachowaniem a oddziaływaniem określonych wzorów.
Pod wpływem oddziaływania wzorów agresywnego zachowania się
agresja może wystąpić u osób, które uprzednio nie były narażone na frustrację.
Psychologowie twierdzą, że zachowanie agresywne – a nawet okrucieństwo –
można wywołać u osoby, która nie ma najmniejszych podstaw, by czuć się skrzywdzoną,
a po prostu miała okazję obserwować zachowanie agresywne tylko i wyłącznie w roli
widza.
W zapobieganiu agresji naśladowczej istotne znaczenie posiada
zabezpieczenie dzieci i młodzieży przed szkodliwym wpływem wzorów agresywnego
zachowania się. To kolejne bardzo ważne zadanie dla nas – nauczycieli – wychowawców.
Dodam tylko, że agresja naśladowcza to swoista forma nawyku.
Silnie utrwalone nawyki stają się ,,drugą naturą”, dlatego też niełatwo je
zmienić.
AGRESJA INSTRUMENTALNA
Przy powstawaniu agresji frustracyjnej funkcję motywów
agresywnego zachowania się spełniają zablokowane potrzeby oraz powstałe na tym
podłożu stany pobudzenia emocjonalnego. Motywem agresji instrumentalnej natomiast są
określone cele działania. Agresja odgrywa wtedy rolę instrumentu, narzędzia
umożliwiającego osiągnięcie celu.
Realizacja celu działania dokonuje się za pośrednictwem
właściwej strategii postępowania kształtującej się pod wpływem dotychczasowych
doświadczeń życiowych. W rezultacie warunkowania i wzmacniania utrwalają się
czynności przynoszące danemu osobnikowi określone korzyści, zanikają zaś reakcje
dlań szkodliwe. Bodźce wzmacniające pewien rodzaj czynności spełniają funkcję
nagrody, a bodźce powodujące ich zahamowanie – funkcję kary.
Z agresją instrumentalną spotykamy się więc u chłopca, który,
gdy potrzebuje pieniędzy, wymusza je od innych dzieci, grożąc im np. pobiciem, w razie
oporu z ich strony, realizuje swoje groźby. Jeśli kilkakrotnie przekona się on, że w
ten sposób może zdobyć pieniądze, to agresywne zachowanie się ulega utrwaleniu.
Z agresją instrumentalną mamy także do czynienia u dziecka,
które grozi rodzicom, że w razie odmowy spełnienia jego żądań zniszczy określony
przedmiot, zdemoluje mieszkanie czy popełni samobójstwo. Uleganie groźbom przyczynia
się do utrwalenia takiej strategii postępowania. Ponadto tolerowanie przez rodziców różnych
wykroczeń popełnianych przez dziecko sprzyja powstawaniu u niego przeświadczenia o
bezkarności oraz utrwaleniu się agresywnego zachowania.
Wystąpienie agresji instrumentalnej zależy od ukształtowania
u danej osoby postaw oraz związanej z nimi hierarchii wartości. Jeżeli rodzice uznają
zasadę "przepychania się łokciami przez życie” , jeśli uważają, że ten ma
rację, kto jest silniejszy i sprytniejszy, to u ich dzieci kształtują się podobne
postawy sprzyjające występowaniu zachowań agresywnych i traktowaniu ich jako narzędzia
skutecznego działania.
Środkiem zapobiegającym agresji instrumentalnej może być
wykazywanie jej nieskuteczności.
Zapobieganiu agresji instrumentalnej sprzyja wytwarzanie właściwych postaw
społecznych oraz związanej z nimi hierarchii wartości. To kolejne ważne zadanie dla
nas nauczycieli – wychowawców: postawie cwaniactwa i kultu siły przeciwstawiać
postawę koleżeństwa, życzliwości, zgodnej współpracy, pomocy słabszym.
AGRESJA PATOLOGICZNA
Oprócz omówionych trzech rodzajów agresji powstających pod
wpływem funkcjonowania określonych mechanizmów psychicznych,
u dzieci i młodzieży spotykamy się z agresją patologiczną. Jej przyczyn należy
szukać w procesach chorobowych zachodzących w układzie nerwowym. Powodują one
powstanie zaburzeń w zachowaniu się przyjmujących formę zachowań agresywnych jako
swoistych symptomów niektórych chorób nerwowych i psychicznych.
Pamiętajmy także o tym, że agresywne zachowanie się powstaje
niejednokrotnie na zasadzie funkcjonowania mechanizmu sprzężenia zwrotnego między
agresywnym zachowaniem się danej jednostki a postępowaniem osób z jej otoczenia. Związek
taki zachodzi, gdy frustracje doznane przez dziecko pobudzają je do agresywnego
zachowania się. Jest ono powodem represji ze strony dorosłych, które stają się źródłem
nowych frustracji oraz powstającej na ich podłożu agresji. Przy agresji naśladowczej
dziecko zachowujące się agresywnie pod wpływem wzorów zachowania się jego kolegów zaczyna z kolei dostarczać im wzorów agresywnego
zachowania się. Również w przypadku agresji instrumentalnej przejawiane przez danego
osobnika dążenie do osiągnięcia zamierzonych celów za pośrednictwem agresywnego
zachowania może sprzyjać wytworzeniu się podobnej strategii postępowania u osób mających
z nimi bliższy kontakt.
W działalności wychowawczej należy dążyć do przerwania
ciągu powiązanych zachowań agresywnych powstających na zasadzie funkcjonowania
mechanizmu sprzężenia zwrotnego, co jest powodem narastania i nasilania się agresji.
Pomocne mogą w tym być zabiegi wychowawcze zmierzające do zlikwidowania przyczyn
frustracji, izolowania od wzorców agresywnego zachowania się, wytworzenia nieagresywnych
strategii postępowania.
Ważną funkcję pełni tu także ukształtowanie postaw sprawiających, że dana
jednostka przestaje identyfikować się ze wzorami agresywnego zachowania, natomiast
doznane przezeń frustracje nie powodują wystąpienia agresji, lecz aprobowanych
społecznie sposobów działania.
Środkiem wychowawczym stosowanym niejednokrotnie w celu
zapobieżenia agresywnemu zachowaniu się są kary. Ich funkcja polega na wytwarzaniu
lęku przed karą mającego przeciwdziałać ponownemu wystąpieniu agresji
Skuteczność kar jako środka wychowawczego była wielokrotnie
przedmiotem badań. Stwierdzono, że kara jest skuteczna wtedy, gdy karany akceptuje
normę, za przekroczenie której została ona wymierzona. Skuteczność karania bywa
większa, gdy karany przejawia pozytywny stosunek do osób wymierzających karę.
Wiemy doskonale, że spełnienie obu wymienionych warunków nasuwa nieraz bardzo
poważne trudności.
Ponadto kary nie powodują zaniku agresywnego zachowania się, lecz wywołują
jedynie przemieszczanie się agresji.
Z powyższych względów kar nie można uznać za podstawowy
środek przeciwdziałający powstawaniu agresywnego zachowania się. Warunkiem skutecznego
zapobiegania i terapii jest natomiast uwzględnienie mechanizmu jej powstawania oraz
dostosowanie środków oddziaływania pedagogicznego. Wymaga to dokonania diagnozy oraz
określenia genezy agresywnego zachowania się występującego u danej osoby pozwalające
na zakwalifikowanie jej z omówionych wyżej rodzajów agresji.
Tyle teoria. Myślę, iż każdy z nas powinien uświadamiać
sobie, jakie prawidłowości kierują agresywnym zachowaniem się młodzieży.
Jesteśmy świadomi, że wielu przyczyn agresji nie wyeliminujemy, a zmiana
zachowań młodzieży wymaga cierpliwej pracy i współdziałania rodziców.
Nikt z nas nie potrafi wytyczyć jednoznacznych metod działań
profilaktycznych. To bardzo trudne i wieloetapowe zadania – wymagają planowania i
ciągłej realizacji, a ponadto pamiętajmy o tym, że każda klasa jest inna, a każdy uczeń to przecież swego rodzaju
indywidualność.
Żaden uczeń w szkole nie może być nękany, szykanowany,
dyskryminowany. Z tym postulatem zgodzi się każdy z nas.
Musimy więc zrobić wszystko, aby przeciwdziałać wszelkim rodzajom agresji.
Wymaga to jednak od nas stałej współpracy.
Sukces odniesiemy bowiem wówczas, gdy będziemy działać wspólnie, opierając
się na porozumieniu całej społeczności szkolnej – wszystkich nauczycieli oraz uczniów
wraz z ich rodzicami.
Odsyłam Państwa do pozycji zamieszczonych w bibliografii do
tego referatu / szczególnie polecam artykuły w miesięcznikach ,,Problemy Opiekuńczo
– Wychowawcze” oraz ,,Edukacja i Dialog” / , znajdziecie tam Państwo konkretne
programy przeciwdziałające zjawiskom przemocy oraz przykłady działań
profilaktycznych. Naprawdę warto do nich sięgnąć!
Podsumowując, pragnę podkreślić jedno – przeciwdziałanie
agresji w szkole wymaga przede wszystkim partnerstwa pomiędzy uczniami, rodzicami i
nauczycielami, tylko ono bowiem stwarza szansę właściwego przepływu informacji o
aktach przemocy wśród uczniów. Tylko wtedy możliwa jest profilaktyka.
Korzystając więc z doświadczeń, należy ustawicznie
doskonalić swoje działania w zakresie profilaktyki – wykorzystywać wszystkie możliwe
formy, metody i środki na naradach klasowych, indywidualnych rozmowach z uczniami, na
lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, na zebraniach i spotkaniach indywidualnych z
rodzicami oraz współpracując z pedagogiem szkolnym i innymi nauczycielami.
BIBLIOGRAFIA
1. Anielska A., Wróblewska V., Moje dobre i złe uczucia. "Edukacja i Dialog”
2002 nr 3 .
2. Burian J., Rozwiązywanie problemu agresji w klasie. "Problemy Opiekuńczo
– Wychowawcze” 2003 nr 1 .
3. Danilewska J., Agresja u dzieci – Szkoła porozumienia. Warszawa 2002, WSiP.
4. Domaradzka A., Skąd tyle agresji? "Edukacja i Dialog” 2002 nr 3.
5. Gawron E., Koncepcja współpracy wychowawcy, uczniów, rodziców. "Problemy
Opiekuńczo – Wychowawcze” 2003 nr 1.
6. Gorlach A., Program: NIE! dla przemocy,TAK! dla kultury. "Problemy Opiekuńczo
– Wychowawcze” 2001 nr 2.
7. Hornowska E., Przemoc wśród uczniów szkół poznańskich. "Edukacja i
Dialog” 2002 nr 3.
8. Luty M., Pakt i umowy o nieagresji. "Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”
2002 nr 5.
9 . Reykowski J. , Motywacja – postawy prospołeczne a osobowość. Warszawa
1979, PWN.
10. Sikorski W., Etiologia przemocy w świetle wybranej literatury. "Problemy Opiekuńczo –
Wychowawcze” 2001 nr 1.
11. Skorny Z., Psychologiczna analiza agresywnego zachowania się. Warszawa 1968,
PWN.
12. Sołtys E., Nasze działania profilaktyczne. "Problemy Opiekuńczo –
Wychowawcze” 2001 nr 2.
Opracowała: mgr Maria Kordus