Zestawy
zadań z matematyki I Godzina
wychowawcza I Problem narkotyków w szkole
I Konkursy
Ciekawe linki I Karta osiągnięć
ucznia - ocena opisowa I Scenariusze zajęć
I Osnowa lekcji gimnastyki korekcyjnej
I Scenariusz "Dnia Matki" I Problem edukacyjny I Program
edukacji regionalnej I Program edukacji zdrowotnej
I Scenariusze uroczystości I Żywioły - scenariusze zajęć I
Konkurs ortograficzny dla kl. III I Scenariusz międzyklasowgo turnieju I Przyczyny niepowodzeń szkolnych I Święto
Niepodległości - scenariusz I
Bajka terapeutyczna I Tekst
relaksacyjny I Zasady postępowania i pracy z
dzieckiem leworęcznym I Zestaw ćwiczeń do pracy z
uczniem leworęcznym I
Scenariusz konkursu na "Dzień Ziemi"
Scenariusz konkursu na
"Dzień Ziemi" - Piaski 2001
dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum
- Powitanie uczestników
· Zasady turnieju
A) Zaproszenie zawodników na wyznaczone miejsca
B) Zwrócenie uwagi uczestników na konieczność słuchamy referatów (będą one zawierały wiele informacji ważnych dla zawodników)
C) Po każdej konkurencji trzy najlepsze zespoły otrzymują odpowiednio za pierwsze miejsce - trzy punkty, za drugie – dwa punkty, za trzecie – jeden punkt
D) W każdej konkurencji będzie tylko jeden zwycięzca – zdobywca trzech punków (w przypadku braku rozstrzygnięcia – równej ilości punktów, przeprowadzana jest dogrywka)
Zasady przeprowadzania dogrywki
Uwaga: „Reprezentanci najlepszych zespołów odpowiadają
na pytania. Druga nieprawidłowa odpowiedź powoduje rozstrzygnięcie rozgrywki” „Proszę
o podanie numeru pytania"
E) Po każdej konkurencji jeden z zawodników zwycięskiej drużyny („wędkarz”) łowi jeden z papierowych stateczków z niespodzianką
· Zawodników oceniać będzie JURY w składzie ....... (podajemy nazwiska członków komisji)
· Przebieg konkurencji
Zadanie 1.
Prowadzący - „Prosimy o
pierwszy referat”
Referat I
„Dzień Ziemi” to święto ogłoszone
przez obrońców środowiska po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w 1977 roku. W
pierwszych obchodach Święta wzięło udział 20 milionów Amerykanów, tysiące szkół,
uniwersytety i wiele zakładów pracy. Z czasem idea świętowania Dnia Ziemi przyjęła
się prawie we wszystkich krajach. Ludzie na całym świecie łączą się ze sobą w
obronie największego dobra – wspólnego domu całej ludzkości – planety Ziemi.
Imieniny Ziemi obchodzimy w Polsce po raz jedenasty (w roku 2001). Oczywiście nasza
Ziemia jest o wiele starsza. Liczy sobie około 4 i pół miliarda lat. Pomimo podeszłego
wieku jest jednak nadal piękna. Widziana z kosmosu wygląda jak niebieska kula z małymi
brązowymi wyspami lądu – dlatego nazywamy Ją błękitną planetą. Niebieski kolor
nadają Ziemi wody, które w większości pokrywają naszą planetę. Oceany zajmują
ponad 70% powierzchni Ziemi. Pomimo tej obfitości wody, są również na naszej planecie
rejony bardzo suche. Ginie tam wszelkie życie bo woda jest jego podstawowym warunkiem.
Dla człowieka największe znaczenie ma woda słodka. To ona potrzebna jest do picia,
mycia, prania. Tylko woda słodka wykorzystywana jest w rolnictwie i w przemyśle. Wody
słodkiej jest jednak niewiele, bo zaledwie 3% ogólnoświatowych zasobów, a
zapotrzebowanie na wodę jest coraz większe. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę z tego, że
woda potrzebna jest do wyprodukowania każdego przedmiotu, np. : długopisu, samochodu,
jeansów, lodówki, zbudowania domu, mostu , drogi. Oczywiście cześć wody
wykorzystywanej przez człowieka wraca do środowiska. Niestety często jest już tylko
trujący ściek. Efekt tego jest taki, że w Polsce nie ma wód powierzchniowych pierwszej
klasy czystości (nadających się do picia). Woda drugiej klasy czystości nadaje się do
kąpieli stanowi około 3% polskich wód, a 80% to wody nadmiernie zanieczyszczone. Jakie
są przyczyny tego stanu rzeczy? Oczywiście zatrucie środowiska wodnego przez przemysł,
kwaśne deszcze i chemizacje rolnictwa. Także wielu zwykłych ludzi nieumiejętnie
obchodzi się z wodą, zużywając jej za dużo, używając zbyt wiele środków piorących
i myjących. Ludzie myją samochody przy rzekach i jeziorach. Czasami może się nam
wydawać, że umycie samochodu, zużycie jednej butelki płynu myjącego nie ma znaczenia
dla środowiska Tylko jeżeli wszyscy tak będziemy myśleć, to co dnia setki kilogramów
toksycznych środków, będą dostawać się do wód i będą je zatruwać. Substancja
szkodliwa, która dostaje się do ścieku w Piaskach ma szansę dopłynąć naprawdę
daleko. Jeżeli dokładnie przeanalizujemy biegi rzek, to znajdziemy trasę naszej wody aż do Atlantyku.
Po referacie
Prowadzący - „Aby przekonać się czy kropla wody jest w stanie dotrzeć z Piasków
do Atlantyku, prosimy o wykonanie pierwszego zadania”
Zadanie - „Na stolikach leżą koperty
zawierające karteczki z nazwami rzek i mórz. Korzystając z nich należy ustalić i
zapisać kolejno nazwy rzek i mórz, które pokonać będzie musiała „kropla wody z
Piasków” w wędrówce do Oceanu Atlantyckiego. Proszę pisać wyraźnie drukowanymi
literami. Drużyna, która wykona pierwsza prawidłowo zadanie – wygrywa. Konkurencja
trwa do czas wykonania przez wszystkie drużyny, lecz nie dłużej niż trzy minuty. Uwaga
czas START.”
Po trzech minutach
Prowadzący - „Proszę JURY o sprawdzenie wyników prac”
Prawidłowa odpowiedź: ujęcie wody
w Smogorzewie, Kania, Obra, Warta, Odra, Morze Bałtyckie, Ocean Atlantycki.
JURY przyznaje punkty dla trzech najlepszych zespołów.
Prowadzący - „Zwycięski zespół prosimy o wyłowienie papierowej łódeczki”
Zadanie 2
Prowadzący - „Prosimy o drugi
referat”
Referat
O wodę muszą dbać wszyscy, bo wystarczy
jeden truciciel aby zniszczyć wysiłki wielu ludzi zaangażowanych w jej ochronę. Na
straży wody stoją rządowe instytucje ochrony środowiska i pozarządowe organizacje.
Podpisywane są międzynarodowe umowy i konferencje. Pierwsza konferencja o ochronie
środowiska morskiego została podpisana w 1997 roku w Helsinkach. Zobowiązywała ona
wszystkie kraje do: zapobiegania zanieczyszczeniom ze statków, zapobiegania
zanieczyszczeniom ładu, zapobiegania zatapiania odpadów, zapobiegania zanieczyszczaniu
poprzez atmosferę, zorganizowania służb patrolowania i zwalczania rozlewaniu
szkodliwych substancji, współpracy w badaniach środowiska morskiego. Pozornie wszystkie
państwa mają ten sam cel. Niestety w praktyce przestrzeganie podpisanej konwencji przez
wszystkich jej akcjonariuszy okazuje się niełatwym zadaniem.
Po referacie
Prowadzący „Podobnie może być w naszym kolejnym zadaniu, do którego
zapraszamy czterech zawodników z każdej drużyny. Rondelek należy przenieść nad
stołami, trzymając za końce sznurków, w jak najkrótszym czasie, nie rozlewając wody.
JURY ocenia czas. Drużyna, która wyleje wodę nie jest klasyfikowana."
JURY przyznaje punkty dla trzech najlepszych zespołów.
Prowadzący - „Zwycięski zespół prosimy o wyłowienie papierowej łódeczki”
Zadanie 3
Prowadzący - „Prosimy o trzeci
referat”
Referat
Oczyszczalnia ścieków w Gostyniu jest oczyszczalnią mechaniczno-biologiczną.
Oczyszczanie mechaniczne polega na usuwaniu dużych zanieczyszczeń stałych przy pomocy
systemu sit. Oczyszczanie biologiczne polega na rozkładaniu przez bakterie szczątków
organicznych w specjalnych basenach. Już w tym roku dołączony zostanie etap –
oczyszczanie chemiczne, w wyniku którego zostaną usunięte zanieczyszczenia chemiczne,
np.: pozostałości po proszkach do prania i środkach myjących (szkodliwe są przede
wszystkim fosforany). Po oczyszczeniu woda wędruje do rzeki Kani.
Po referacie
Prowadzący – „Nasze następne zadanie to wymyślenie hasła na temat
ochrony wody lub znaczenie wody dla człowieka. Czas na wykonanie zadania – dwie minuty.”
„Proszę o odczytanie haseł”
JURY przyznaje punkty dla trzech najlepszych zespołów.
Prowadzący - „Zwycięski zespół prosimy o wyłowienie papierowej łódeczki”
Zadanie 4
Prowadzący - „Prosimy o czwarty
referat”
Referat
W ciele dorosłego, ważącego 70 kg człowieka znajduje się około 45 kg wody. Z
wiekiem zawartość ta zmniejsza się, jednak nie zmniejsza się znaczenie wody w
organizmie. Woda nieustannie krąży w naszym ciele. Wraz z krwią obiega organizm 1500
razy na dobę. Co dziesięć dni połowa wody w ustroju ulega wymianie. W ten sposób
organizm oczyszcza się ze szkodliwych produktów metabolicznych. Woda potrzebna jest na
wszystkich etapach odżywiania się organizmu – od zmiękczania kęsów pożywienia w
ślinie, poprzez trawienie, wchłanianie składników odżywczych z jelit do krwi, ich
transport do komórek, aż po usuwanie toksyn z moczem i kałem. Ilość potrzebnej nam
wody, zależy od wielu czynników, między innymi od wieku, aktywności fizycznej,
temperatury otoczenia i wilgotności powietrza. Najwięcej wody potrzebują dzieci –
dziennie nawet od 10% do 15% wagi swojego ciała. Dorosłym wystarcza od 2 do 4 % wagi
ciała. Więcej piją ludzie ciężko pracujący fizycznie, zwłaszcza w gorącym
klimacie. W naszym klimacie minimalna ilość wody, której dziennie trzeba dostarczyć
organizmowi to od 0,8 do 1 litra. Optymalna zaś to 2 do 2 i 1 litra.
Po referacie
Prowadzący – „Dowiedzieliśmy się ile wody powinien wypijać
codziennie każdy z nas. Przed zawodnikami znajdują się różne naczynia wypełnione
wodą. Reprezentant każdego zespołu proszony jest o podejście do stolika i wpisanie na
kartce literowych oznaczeń naczyń, rozpoczynając od naczynia zawierającego najwięcej
wody, a kończąc na naczyniu zawierającym najmniejszą jej ilość. Czas na wykonanie
zadania dwie minuty. Uwaga czas START”
Prawidłowa odpowiedź: najwięcej
wody E, D, C, B, A najmniej wody (najlepiej użyć kieliszki o różnych kształtach)
JURY przyznaje punkty dla trzech najlepszych zespołów.
Prowadzący - „Zwycięski zespół prosimy o wyłowienie papierowej łódeczki”
Zadanie 5
Prowadzący - „Przystępujemy do zadania piątego”
Prowadzący – „Wiemy, że tam gdzie jest woda jest życie. Każdy z nas zna
wiele przykładów zastosowania wody. Zadanie dla naszych drużyn będzie polegało na tym
aby wymienić jak najwięcej korzyści płynących z wody. Proszę je wypisać na kartkach
– od myślników. Czas na wykonanie zadania – dwie minuty. Uwaga czas – START.”
Prowadzący - „Proszę o przekazanie kartek JURY”
JURY przyznaje punkty dla trzech najlepszych zespołów.
Prowadzący - „Zwycięski zespół prosimy o wyłowienie papierowej łódeczki”
Zadanie 6
Prowadzący - „Prosimy o piąty
referat”
Referat
Woda jest środowiskiem życia dla
wielu gatunków ryb. Ryby są ważnym źródłem pożywienia. Ich mięso jest delikatne i
łatwostrawne. Dzięki zawartości białka, składników mineralnych oraz witamin mają
dla człowieka dużą wartość odżywczą. Znaczna część połowów przerabiana jest na
mączkę rybną dla zwierząt i na nawozy sztuczne, olej ryb używany jest do wyrobu
mydła.
Po referacie
Prowadzący – „Proszę przedstawiciela każdej z drużyn o przejście z
wędką nad nasze jeziorko. Uwaga nasze łowy trwają do wyłowienia ostatniej papierowej
rybki. Zwycięża przedstawiciel tej drużyny, który złowi najwięcej rybek. W przypadku
równej liczby złowionych rybek wpuścimy
kilka dodatkowych dla wędkarzy, którzy złowili największą i równą ich ilość.
Uwaga START”
JURY przyznaje punkty dla trzech najlepszych zespołów. Decyduje największa
ilość rybek.
Prowadzący - „Zwycięski zespół prosimy o wyłowienie papierowej łódeczki”
Zadanie 7
Prowadzący - „Przystępujemy do siódmej konkurencji”
Prowadzący – „Latem najchętniej odpoczywamy nad wodą. Oczywiście leżenie
plackiem to niezbyt zdrowy sposób spędzania czasu nad wodą. Lepiej czas ten spędzić
aktywnie, pływając lub grając w piłkę. Zapraszamy naszych zawodników do następnej
konkurencji. Prosimy o podejście przedstawicieli wszystkich drużyn i wejście do
wnętrza przygotowanych okręgów. Konkurencja będzie polegała na odbijaniu głową
piłki plażowej. Wygrywa zawodnik, który wykona największą ilość razy, nie
wychodząc poza koło i tracąc piłki. Prosimy pierwszego zawodnika. Uwaga czas –
START.”
Członkowie JURY liczą i zapisują liczbę odbić.
JURY przyznaje punkty dla trzech najlepszych zespołów. Decyduje największa
liczba odbić.
Prowadzący - „Zwycięski zespół prosimy o wyłowienie papierowej łódeczki”
Zadanie 8
Prowadzący - „A teraz proszę o przedstawienie historii powstania
naszego akwarium”
Z biuletynu Szkolnego Klubu Ekologicznego – Po
wielu staraniach w narożniku szkolnego korytarza stanęło 150 litrowe akwarium. Jego
zakup oraz drogiego wyposażenia i ryb możliwe było dzięki zbiórce aluminiowych
puszek. Do zbiórki włączyli się prawie wszyscy uczniowie naszej szkoły. W wodzie
pływają już mieczyki, glonojady, brzanki, patynki i danio pręgowane.
Prowadzący – „Przystępujemy do ostatniego zadania. Na kartce należy
wypisać jak najwięcej nazw ryb żyjących w naszym akwarium. Czas na zadanie – jedna
minuta. Uwaga czas – START.”
Prawidłowa odpowiedź: danio
pręgowane, mieczyki, glonojad, platynki, brzanki.
Członkowie JURY liczą i zapisują liczbę odbić.
JURY przyznaje punkty dla trzech najlepszych zespołów.
Prowadzący - „Zwycięski zespół prosimy o wyłowienie papierowej łódeczki”
Zakończenie
Prowadzący – „Proszę JURY o ogłoszenie werdyktu końcowego”
Prowadzący – „Prosimy Dyrektora o wręczenie dyplomów”
Opracowała: Alicja Jerszyńska